Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘De waarde van onze sector valt of staat met de pedagogische kwaliteit’

Frida Noordzij
Volgens Yvette Vervoort, directeur Expertisecentrum Kinderopvang, valt of staat de waarde van onze sector met de pedagogische kwaliteit in de kinderopvang. Tijd om in de Week van het Jonge Kind daar verder op in te gaan. En ook: hoe werkt het Expertisecentrum Kinderopvang aan pedagogische kwaliteit?
onze-sector-valt-of-staat-met-de-pedagogische-kwaliteit
AdobeStock

Pedagogische kwaliteit in de kinderopvang is zo belangrijk, omdat we daarmee de ontwikkeling van jonge kinderen kunnen stimuleren, ondersteunen en faciliteren, vertelt Vervoort. ‘Mensen ontwikkelen zich in de eerste jaren van hun leven verreweg het snelst. Jonge kinderen zijn van nature nieuwsgierig, op zoek naar uitdagingen. Elk kind is anders, heeft een eigen tempo en eigen interesses.’

‘Schreeuw het van de daken’

Dat pedagogisch professionals bijdragen aan die pedagogische kwaliteit, mag best van de daken worden geschreeuwd, vindt Vervoort. ‘Professionals in de kinderopvang moeten meer vertellen over wat en hoe zij bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen. Dan maken zij binnen én buiten de sector de waarde van kinderopvang expliciet.’

Concreet maken

Wat kunnen professionals praktisch doen voor een nog betere pedagogische kwaliteit? ‘Professionals kunnen daar elke dag aan bijdragen door in hun gesprek met ouders concreet te maken welke ervaringen hun kind die dag heeft opgedaan. Ik sprak laatst een praktijkopleider, en die zei: als een van mijn studenten zegt dat het een leuke dag was vandaag, dan is die student meteen gezakt. Want wat is nou een leuke dag? Er is toch veel meer te vertellen? Kinderen hebben onderlinge interacties gehad. Misschien zijn er vriendjes gemaakt, is er een sprongetje in motorische ontwikkeling geweest, zijn er ineens nieuwe woordjes geleerd. Er gebeurt altijd wat, en dat moet aan ouders worden uitgelegd. Daarom is het Expertisecentrum ook opgericht, om wetenschappelijke inzichten over de ontwikkeling van kinderen te verzamelen en die te vertalen naar de praktijk. Zodat professionals dat kunnen uitdragen.’

Bijdragen aan de ontwikkeling

En juist dat naar buiten uitdragen is van belang momenteel, stelt Vervoort. ‘Kinderopvang is ooit begonnen als welzijnselement, voor kinderen die extra zorg en aandacht nodig hadden. Daarna werd het een arbeidsmarktinstrument; kinderen werden opgevangen zodat ouders konden werken. Pas de laatste jaren daalt het besef in dat kinderopvang ook echt bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen. Maar helaas nog bij veel te weinig mensen.’

Maatschappelijke weerstand

Volgens Vervoort komt dat mede door de maatschappelijke weerstand die er heerst. ‘Het onderwijs is algemeen geaccepteerd, daar leren kinderen iets. Maar er is weerstand tegen het idee van vijf dagen je kinderen naar de opvang brengen, en ook tegen moeders die fulltime werken. Dat doe je niet. Dat is een emotionele lading die volgens mij in de geschiedenis van Nederland zit. Moeders moeten thuis bij de kinderen zijn. Het is gelukkig aan het veranderen, maar dat duurt nog wel even.’

Expertisecentrum Kinderopvang

Met het Expertisecentrum Kinderopvang wordt gewerkt aan meer erkenning en herkenning van de waarde van kinderopvang. Het Expertisecentrum draagt hier aan bij door wetenschappelijke inzichten te vertalen naar de praktijk en die beschikbaar te maken voor alle professionals.

Agenda

Dat gebeurt onder meer met ontwikkelteams en allerlei activiteiten. Het Expertisecentrum Kinderopvang heeft tot aan de zomer een programma aan activiteiten om de ontwikkelde kennis met vakgenoten te delen. Zo is er een Wiki over risicovol spel. Professionals kunnen al hun vragen daarover stellen aan onderzoek Martin van Rooijen. Ook is er een pedagogisch practicum over hoe je een aantrekkelijke aanbod neerzet voor de oudste bso-kinderen, klik hier. Bekijk de agenda >>

Gezocht: deelnemers ontwikkelteam

Het Expertisecentrum Kinderopvang is op zoek naar deelnemers die hun kennis en ervaring willen inzetten voor het ontwikkelteam dat zich gaat bezighouden met positieve gedragsondersteuning. Dit onderwerp is gekozen als ‘ongewenst gedrag’. We noemen het ontwikkelteam positief geformuleerd ‘positieve gedragsondersteuning’. Interesse? Je kan je tot 1 mei 2022 aanmelden voor dit ontwikkelteam door dit online formulier in te vullen.

In 2021 zijn vier ontwikkelteams met verschillende thema’s aan de slag gegaan. De resultaten hiervan vind je nu in het jaaroverzicht 2021 van het Expertisecentrum Kinderopvang. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.