Conclusie vve komt hard aan’

Voor- en vroegschoolse educatie (vve) is nooit bewezen effectief geweest en blijkt, na een analyse van 21 onderzoeken naar vve, geen effect te hebben. Kinderen gaan er niet op vooruit in hun taal- reken- en sociale vaardigheden. ‘Vve is gebouwd op drijfzand.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
‘Conclusie vve komt hard aan’
Foto: iStock

Vve is al zo diep in de vezels van kinderopvang gaan zitten, dat de herhaaldelijke boodschap dat vve geen effect heeft aan dovemansoren is gericht. Toch bewijst onderzoek op onderzoek dat het effect van vve op de ontwikkeling van kinderen “nul” is. Hoogleraar Ruben Fukkink en Gjalt Jellesma van de oudervereniging BOinK pleitten in het actualiteitenprogramma Brandpunt voor actie. Het is tijd om te concluderen dat vve alle investeringen niet waard is (geweest).

Geen waarde

Jellesma breekt een lans voor pedagogisch medewerkers die iedere dag met hart en ziel werken met vve-methoden om achterstanden van kinderen aan te pakken. ‘Het is allemaal met de beste mensen en beste bedoelingen opgepakt, maar het is tijd om toe te geven dat het de verkeerde keuze is geweest.’ Die conclusie komt hard aan, geeft Anja Booi, coördinator van voorschool De Mussen in Den Haag in Brandpunt toe. ‘Het is moeilijk te accepteren dat de aanpak waar je je met elkaar al jaren voor inzet, geen waarde heeft gehad.’

Stop met vve

BOinK vroeg aan hoogleraar Fukkink om alle bekende onderzoeken van de afgelopen vijftien jaar naar de effectiviteit van vve-programma’s op een rij te zetten. De conclusie die de hoogleraar uit 21 onderzoeken trekt, is helder: vve laat geen enkel resultaat zien voor taal, rekenen en niet voor de sociale ontwikkeling. Fukkink schat dat er ongeveer een half miljard euro per jaar met vve gemoeid is. In totaal bereikt het zo’n 50.000 kinderen en beslaat het 62,5 miljoen uren. Fukkink’s boodschap is dan ook: ‘We moeten de balans opmaken en concluderen dat we met vve moeten stoppen.’

Bewezen effectief

De vve-programma’s waar mee wordt gewerkt zijn allemaal niet bewezen effectief. Ook is niet duidelijk of pedagogisch medewerkers beter worden van de vve-trainingen die zij hebben gevolgd. Vve lijkt daarmee gebouwd te zijn op drijfzand, is de conclusie in Brandpunt.

De kwaliteit op een peuterspeelzaal verschilt nauwelijks met de kwaliteit op een kinderdagverblijf. Of het een vve-locatie is of niet, maakt ook weinig verschil. Dit concludeerden onderzoekers van het Kohnstamm Instituut. Dat is een magere score omdat er door de overheid juist fors in vve-groepen wordt geïnvesteerd. Lees meer >>

Geïntegreerde voorziening

De Vlaamse hoogleraar gezinspedagogiek Michel Vandenbroeck zegt dat er in Europa met verbazing naar de Nederlandse voorzieningen voor jonge kinderen wordt gekeken. ‘De keuze om kinderen met achterstanden in een voorschool bij elkaar te zetten, werkt segregatie in de hand.’ De sprekers in de reportage van Brandpunt zijn het er over eens dat investeren in jonge kinderen van groot belang is. Maar dan wel in een geïntegreerde voorziening. Jellesma: ‘We moeten ons goed realiseren dat de achterstand die kinderen oplopen tussen 2-4 jaar niet meer ingelopen kan worden. Met de huidige vve-methodes zijn we, bij wijze van spreken, iedere twee jaar een generatie kwijt.’


Bekijk de reportage hier terug >>

Naar aanleiding van de reportage heeft een aantal Kamerleden aangegeven in gesprek te willen gaan met staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker.

3 REACTIES

  1. Zoals ik al eerder heb aan gegeven gaat het niet om de VVE. Het gaat om het idee op zich dat faalt. Dus wat je ook probeert of welke middelen je ook gebruikt het zal en gaat ALTIJD falen. Het heeft namelijk te maken met het feit dat je kinderen geen dingen kunt leren waar ze in hun ontwikkeling helemaal nog niet aan toe zijn, waar hun brein nog niet aan toe is. Het is dus logisch dat dit soort ideeën falen. Voor mij kwam dit ook niet als een verrassing maar was het gewoon een kwestie van tijd. Zo ook het idee van de IKC( de 0 groep) geïntegreerde kindercentra gaat geen zode aan de dijk zetten. En ook hier gaat er een hoop geld in om vervolgens te moeten zeggen dat het heeft gefaald. Het idee om de kinderopvang onder het onderwijs te plaatsen is niet alleen een slecht idee maar ook verschrikkelijk voor kinderen.
    Eigenlijk vind ik dat we het zouden moeten omdraaien laat het basis onderwijs maar vallen onder de kinderopvang want daar is het qua eisen, toezicht en organisatie stukken beter geregeld dan in het onderwijs. Met meer echte professionals en mensen met wel gevoel voor kinderen.

  2. Lees alle reacties
  3. maar dan blijft nog: vve brengt niet het resultaat maar.. het feit dat kinderen in een andere omgeving ( kinderopvang/ PSZ) in contact komen met andere kinderen en een rijk aanbod krijgen in taal en spel en leidsters die hun vak kennen. Dus hup al het geld dat in de methodes en dure trainingen ( markt!!) gestopt wordt naar de mogelijkheid dat meer kinderen gebruik kunnen maken van opvang.

  4. Ik veronderstel dat bedoeld wordt: 'vve heeft niet meer resultaat dan gewone kinderopvang'? Daarbij moeten we dan niet vergeten dat heel veel van de kinderen die de vve bezoeken niet in aanmerking komen voor een plaats in de gewone kinderopvang. VVE heeft dus geen 'nul' resultaat, maar is de investering alleen al waard omdat ze een hele doelgroep bereikt die in ons gesegregeerde systeem anders niet bereikt zou worden. Dus ik ben het van harte eens met de aanbeveling dat we moeten ophouden met segregeren en de kinderopvang voor ALLE kinderen toegankelijk moeten maken (hoop ik, want het rapport is nog niet openbaar), maar niet met de constatering van 'nul effect'.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.