‘De sluiting van de boekhandels, scholen en kinderopvanginstellingen plus de onvoorspelbaarheid van het virus bemoeilijken de campagne’, meldt het bestuur. ‘Doordat de boekhandels dicht zijn en er geen duidelijk zicht is op heropening, mist de campagne het doel om nieuw publiek in de fysieke boekhandel te krijgen.’
Sluiting kinderopvang
‘Het sluiten van de scholen en kinderopvanginstellingen zorgt er dan weer voor dat de grootste doelgroep van deze campagne, moeilijker te bereiken is. Niet voor niets is de missie van de campagne álle kinderen te laten opgroeien tussen de boeken, en het onderwijs en kinderopvang spelen een belangrijke rol in de verspreiding daarvan.’
Nieuwe data
In overleg met verschillende boekhandels en partners is daarom gekozen voor twee nieuwe data. ‘De brief voor de koning’ is vanaf vrijdag 26 maart voor € 3,50 te koop zijn in alle boekhandels in Nederland en Vlaanderen, in plaats van de geplande 5 februari. Vanaf vrijdag 21 mei is ‘Max en de Maximonsters’ voor € 2,50 overal verkrijgbaar, in plaats vanaf 9 april.
576.000 boeken in 2020
In 2020 werden er tijdens de campagne 576.000 kinderboeken gekocht: 254.000 jeugdboeken en 322.000 prentenboeken. Ook in 2021 hopen de initiatiefnemers dat minstens een half miljoen kinderen deze kinderboeken kunnen toevoegen aan hun eigen boekencollectie.
Lees meer over de campagne op Geef een prentenboek cadeau of Geef een boek cadeau >>