Buitenschoolse opvang: Kwaliteitsverschillen onderling kleiner geworden

De buitenschoolse opvang kent een vrij lage educatieve kwaliteit. Door het activiteitenaanbod te richten op meer ontwikkelgebieden en uit te breiden met onder andere muziek, natuur en techniek, kan dit verbeteren. Verder valt op dat uitschieters naar boven en beneden kleiner zijn geworden. Bso-groepen en -medewerkers schuiven als het gaat om kwaliteit dichter naar elkaar toe.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: AdobeStock

De algemene kwaliteit van de gehele kinderopvang in Nederland is voldoende tot goed. Dat beek onlangs uit de resultaten van de tweede meting van de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang. Maar hoe scoren de afzonderlijke opvangvormen: dagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang?

Educatieve kwaliteit laag

De emotionele proceskwaliteit is matig tot goed, en ook de aspecten van groepsorganisatie scoren hoog, maar de educatieve proceskwaliteit (faciliteren van conceptontwikkeling, kwaliteit van feedback en taalstimulering) is laag. Ook uit interviews met pedagogisch medewerkers komt naar voren dat het aanbod vooral gericht is op spel (binnen en buiten) en minder in domeinen zoals muziek, dans, natuur en techniek. Al zijn er natuurlijk ook bso’s die zich juist profileren binnen een bepaald gebied.

Minder verschillen

De bso-tijd is vaak maak kort en daardoor kost eten en drinken relatief veel tijd. Het is logisch dat de educatieve kwaliteit tijdens eten en drinken, maar ook tijdens vrij spel beduidend lager is dan tijdens gerichte activiteiten en creatieve activiteiten. Het lijkt er verder op dat de verschillen tussen groepen kleiner zijn geworden als het gaat om de algemene proceskwaliteit en dat er minder groepen en pedagogisch medewerkers zijn die uitgesproken laag of hoog scoren.

Interactie tussen kinderen

In de buitenschoolse opvang is de kwaliteit van de interacties tussen kinderen onderling gemiddeld genomen hoger dan de interacties die kinderen met pedagogisch medewerkers hebben en hierin is een duidelijk verschil tussen activiteiten. Vrij spel vindt vooral tussen kinderen onderling plaats en bij activiteiten zien we een duidelijkere rol van de pedagogisch medewerkers.

Creatief en muziek

Ook in de bso zien de onderzoekers terug dat er in het activiteitenaanbod nog niet voor alle ontwikkelingsgebieden evenveel aandacht is. Zo wordt er wel veel aandacht besteed aan spel zowel binnen als buiten, maar is er minder nadruk op creatieve en muzische activiteiten of activiteiten op de gebieden taal, ontluikend rekenen, wetenschap en technologie, en burgerschapsvorming.

Bekijk hier het algemene oordeel over de kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.