Momenteel loopt er een onderzoek naarde taalvaardigheid van heel jonge kinderen. Annette Heideman, communicatieadviseur bij Stichting Lezen, vertelt erover op de website Nationale Onderwijsgids.nl. ‘Twee groepen worden onderzocht: één groep wordt al vanaf de geboorte voorgelezen en de andere pas vanaf de peuterleeftijd. Gebleken is dat kinderen die al vanaf hun geboorte zijn voorgelezen op 4-jarige leeftijd een grotere woordenschat hebben.’
Voorleesactiviteiten
Des te meer reden om ook al met de kleintjes kinderboekjes door te bladeren. Het project BoekStart probeert vooral ouders hiervan te overtuigen. Dat gebeurt door in plaatselijke bibliotheken voorleesactiviteiten te organiseren voor baby’s en peuters en speciale voorleeshoekjes voor de kleintjes in te richten waarvan ouders gebruik kunnen maken.
Sabbelen
Voorlezen voor de kleintjes draait niet alleen om woordenschat maar vooral om interactie tussen de voorlezer en het kind. De ervaring bij BoekStart is dat kleintjes in het begin vaak nog op de boekjes sabbelen of ze op de grond gooien, maar na verloop van tijd af en toe een bladzijde omdraaien. Zo begrijpen ze het fenomeen lezen al nog voor ze een letter kunnen lezen.