Monika Katinger – Pedagogiek – pedagoog – pedagogisch

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Nou, nu durf ik me een echte studente te noemen! De eerste periode van mijn hbo-studie pedagogiek heb ik achter de rug. Het is een enerverende periode geweest. Alles was nieuw: nieuwe studie, nieuwe school, nieuwe docenten, nieuwe vakken, nieuwe medestudenten. Het was dus: kijken, observeren, informatie opslaan, informatie verwerken, je weg vinden op school, de studie leren combineren met je werk, timemanagement… te veel om op te noemen.

Communicatieve vaardigheden
De les communicatieve vaardigheden vond ik indrukwekkend. Iedere les begon met het melden van storingen: de zaken die ons bezig hielden en die soms onze concentratie tijdens de lessen belemmerden. Het melden van storingen, de ruimte die eraan werd gereserveerd, de persoonlijkheid ervan – dat zijn de zaken die mij het meest hebben verrast tijdens de lessen van communicatieve vaardigheden.

Goede resultaten!
Ik ben er ook achter gekomen dat hbo-studie heel erg praktijk gericht is. Dat betekent veel “doe”opdrachten. Terwijl ik mezelf tot nu toe waarschijnlijk eerder als “theoreticus” zou omschrijven. De eerste periode heb ik met de hele goede resultaten afgesloten. Een echte oppeper! Nodig, hoor, want de tweede periode is inmiddels begonnen, ik ben al helemaal “onder bedolven”. Dit klinkt misschien wanhopig. Zo is het niet. Maar dat er veel meer te doen en te studeren valt dan ik dacht, dat kan ik niet ontkennen.

Medewerking van collega’s
Vier dagen werken en de vijfde dag naar school betekent drukte. Plannen kan ik wel. Maar ook voor ontspanning zorgen lukt me nog niet zo goed. Gelukkig dat ik tot nu toe alle medewerking op mijn werkplek heb gekregen: ik heb interviews gehouden met mijn collega’s, video-opnames gemaakt met mijn locatiemanager, gesprekjes opgenomen met kinderen, een interview gehouden met een van de pedagogische coaches. En veel ondersteunend materiaal gekregen van onze pedagoge Loes.

Mijn groepje op school is gemêleerd wat de werkervaring en ook wat de leeftijden betreft. Dat vind ik leuk. Ik ben een van de oudsten (misschien zelfs de oudste?). En dat ik het nog steeds kan – studeren, verslagen schrijven, tentamens afleggen, geeft me toch een heel fijn gevoel van binnen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.