Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Yvette Vervoort – Focus op pedagogische kwaliteit

Yvette Vervoort
De kinderopvang heeft – zoals vele branches – te kampen met flinke personeelstekorten. Personeelstekorten in de kinderopvang hebben buiten de sector een groot effect: ongeveer 20 ouders kunnen niet naar hun werk als een groep moet sluiten. Dat gebeurt regelmatig. Het kabinet heeft plannen om de gedetailleerde kwaliteitseisen te heroverwegen als poging om meer mogelijkheden te bieden voor de bemensing van de groepen.
yvette vervoort
Directeur van het Expertisecentrum Kinderopvang, Yvette Vervoort

Voor de korte termijn biedt dit wat meer mogelijkheden voor de inzet van de huidige professionals. Voor de langere termijn pleit ik voor een doorbraak. Geen kleine aanpassingen van gedetailleerde regelgeving meer. Mijn voorstel bestaat uit twee samenhangende elementen. Kies een ander perspectief voor de kwaliteit van kinderopvang en stimuleer de kinderopvangorganisaties zich te focussen op de pedagogische kwaliteit.

Interactie tussen kinderen en professionals

De kwaliteit van kinderopvang wordt primair bepaald door wat er in de groep gebeurt: in de interactie tussen kinderen onderling en tussen pedagogisch professionals en kinderen. De pedagogische doelen: emotionele veiligheid, bevordering van persoonlijke en sociale competenties, overdracht van normen en waarden: dat is waar het om gaat. Alle wetenschappelijk onderzoek wijst daarop.

‘Stel de pedagogische doelen centraal en stop met de grote hoeveelheid detailregelgeving’

Stop met detailregelgeving

Pedagogische kwaliteit is niets nieuws in de kinderopvang. Alle organisaties zijn daarmee bezig. Veel organisaties werken daaraan op een systematische manier. Bijvoorbeeld met het zelfevaluatie-instrument Pedagogische praktijk in Beeld (PiB). Het nieuwe aan mijn voorstel is: stel de eerdergenoemde pedagogische doelen centraal en stop met de grote hoeveelheid detailregelgeving, waarvan wordt gehoopt, maar nooit is aangetoond, dat ze de pedagogische kwaliteit bevorderen.

Focus op pedagogiek bevordert werkplezier

De focus op pedagogische kwaliteit bevordert het werkplezier van de medewerkers. De regeldruk neemt af en zij zijn meer betrokken bij en hebben meer verantwoordelijkheid voor dat wat er gebeurt in hun groep. En dat werkt waarschijnlijk positief door in de waardering van kinderopvang in de maatschappij en het aantal mensen dat in de kinderopvang wil gaan werken.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.