Voor de korte termijn biedt dit wat meer mogelijkheden voor de inzet van de huidige professionals. Voor de langere termijn pleit ik voor een doorbraak. Geen kleine aanpassingen van gedetailleerde regelgeving meer. Mijn voorstel bestaat uit twee samenhangende elementen. Kies een ander perspectief voor de kwaliteit van kinderopvang en stimuleer de kinderopvangorganisaties zich te focussen op de pedagogische kwaliteit.
Interactie tussen kinderen en professionals
De kwaliteit van kinderopvang wordt primair bepaald door wat er in de groep gebeurt: in de interactie tussen kinderen onderling en tussen pedagogisch professionals en kinderen. De pedagogische doelen: emotionele veiligheid, bevordering van persoonlijke en sociale competenties, overdracht van normen en waarden: dat is waar het om gaat. Alle wetenschappelijk onderzoek wijst daarop.
‘Stel de pedagogische doelen centraal en stop met de grote hoeveelheid detailregelgeving’
Stop met detailregelgeving
Pedagogische kwaliteit is niets nieuws in de kinderopvang. Alle organisaties zijn daarmee bezig. Veel organisaties werken daaraan op een systematische manier. Bijvoorbeeld met het zelfevaluatie-instrument Pedagogische praktijk in Beeld (PiB). Het nieuwe aan mijn voorstel is: stel de eerdergenoemde pedagogische doelen centraal en stop met de grote hoeveelheid detailregelgeving, waarvan wordt gehoopt, maar nooit is aangetoond, dat ze de pedagogische kwaliteit bevorderen.
Focus op pedagogiek bevordert werkplezier
De focus op pedagogische kwaliteit bevordert het werkplezier van de medewerkers. De regeldruk neemt af en zij zijn meer betrokken bij en hebben meer verantwoordelijkheid voor dat wat er gebeurt in hun groep. En dat werkt waarschijnlijk positief door in de waardering van kinderopvang in de maatschappij en het aantal mensen dat in de kinderopvang wil gaan werken.