Eerder al kwam de Brancheorganisatie, samen met onder andere BOinK en wetenschappers van de TU Eindhoven, met een plan van aanpak voor verbetering van de huidige stint. ‘Vier maatregelen die wetenschappers bedacht hebben, kwamen overeen met een deel van de analyse uit het TNO-onderzoek naar de veiligheid van de stint. Het toelatingskader van de stint in 2011 wordt ingetrokken, maakte minister Cora van Nieuwenhuizen bekend. Dat betekent dat er een nieuw wettelijk toelatingskader komt, dat door middel van een versnelde wetswijziging doorgezet moet worden. Dat kost tijd.’
Vernieuwen
De vraag die nu klinkt is: kunnen de huidige stints aangepast worden met vijf nieuwe interventies die nodig zijn om de stint veiliger te maken? Of moeten er nieuwe prototypes komen? ‘Dat is essentieel, want als de huidige stints niet omgebouwd kunnen worden en er dus nieuwe voertuigen gefabriceerd en aangeschaft moeten worden spreken we van een miljoenenoperatie.’
Dure situatie
Ook het stilstaan van de stint is een dure, bijna onhoudbare situatie voor kinderopvangorganisaties. ‘Ik heb berekend dat een gemiddelde organisatie met 15 locaties 5.000 euro per maand kwijt is aan vervangend vervoer en extra personeel om personenbusjes te vervoeren. Dan spreek je van 60.000 euro op jaarbasis. Tel daar straks nog de eventuele kosten voor een gereviseerde stint á 2.000 euro per stint bij op: dan ga ja richting tonnen aan onvoorziene kosten.’
Heftig nieuws
Rottenberg spreekt wat betreft de intrekking van de stint over ‘heftig nieuws voor de kinderopvangsector’. ‘Naast de kosten heeft de sector te maken met vervoersalternatieven die verre van veilig zijn’, stelt hij. Hij doelt onder meer op het vervoeren van kinderen met taxibusjes, die niet kunnen parkeren óp het schoolplein, waardoor kinderen moeten oversteken op vaak drukke wegen rond scholen.
Overleg
De Brancheorganisatie heeft binnenkort twee overleggen met het ministerie. ‘De minister heeft vandaag nadrukkelijk toegezegd dat zij er spoed achter zet om een nieuwe stint zo snel mogelijk weer de weg op te krijgen. Het is haar duidelijk wat voor een problemen het geeft voor opvangorganisaties nu de stint langs de kant staat. Ik voorzie dat als de wetswijziging er doorheen is en de gereviseerde stints of nieuwe prototypes getest en toegelaten zijn, er eind april/halverwege mei weer een stint op straat rijdt.’