Overal in het land zoeken kinderopvang en onderwijs elkaar op. Yvette Vervoort heeft als adviseur en voormalig coördinator van het Landelijk Steunpunt Brede Scholen veel samenwerking begeleid. Tijdens Kinderopvang Live zal zij, in een ochtendsessie voor managers, haar ervaringen delen. Daarbij zoomt zij ook in op factoren waar u als kinderopvangmanager geen invloed op hebt. Denk aan wet- en regelgeving, politieke beslissingen en maatschappelijke ontwikkelingen. Hoe gaat u met deze ‘omgevingsfactoren’ om? Een ander belangrijk aspect van de ochtend is hoe een (gezamenlijke) pedagogische visie leidt tot een succesvolle samenwerking in de praktijk.
Juridische haken en ogen
Wie anders kan zoiets beter vertellen dan iemand die het hele traject doorlopen heeft? Jos van Zupthen, directeur van Speelleercentrum De Wijde Wereld in Uden (Stichting Kiem) startte zelf een kinderopvang in zijn school. Met succes. De Wijde Wereld groeide van 23 schoolkinderen naar ruim 160 kinderen van 4-12 jaar en ruim 100 kinderen op het kinderdagverblijf. Tot het zover was, was Van Zutphen wel negen jaar verder. Dat kwam mede door de juridische haken en ogen. Maar ook omdat de directeur de opvang graag zelf wilde organiseren.
Opleiding personeel
In tijdschrift BBMP zegt hij: ‘Ik wilde niet meer samenwerken met een zelfstandige kinderopvangorganisatie in het nieuwe ikc. (…) Ik zag in de kinderopvang een boel zaken waarvan ik vond dat we het zelf beter zouden kunnen organiseren. Dit werkt voor ons veel beter. Het scheelt bijvoorbeeld ook veel overleg’. Maar de directeur kon ook bewuste keuzen maken voor hoger opgeleid personeel in het hele speel-leercentrum (minimaal mbo-4 en deels hbo-opgeleid. Door schade en schande werden van Zutphen en zijn collega’s wijzer. Zijn reis, die begon in 2003, leverde in 2012 Speel-leercentrum De Wijde Wereld op.
Goed voorbeeld
Yvette Vervoort is blij dat de praktijk aan bod komt tijdens de ochtendsessie voor kinderopvangmanagers op Kinderopvang Live. ‘Goed voorbeeld doet goed volgen. Jos van Zutphen kan vertellen hoe de samenwerking met het onderwijs tot stand gekomen is, welke valkuilen er onderweg op het pad kwamen en waarom het al dan niet de moeite waard is geweest om toch door te zetten. Dat geeft deelnemers de gelegenheid om ook hun eigen situatie en vragen met de groep te bespreken.’ Vervoort hoopt op een interactieve ochtend.
Spreekt dit thema u aan en wilt u bij deze ochtendsessie aanwezig zijn? Meld u dan aan voor dit managementprogramma. ’s Middags kunt u twee workshops naar keuze bezoeken. Lees meer informatie of meld u aan op www.kinderopvangcongressen.nl Let op: Managers kunnen nu samen komen en slechts één keer de toegangsprijs betalen!