
Het nog te verschijnen Pedagogisch curriculum wordt een aanvulling op de Pedagogische kaders voor de kinderopvang en de vier pedagogische doelen van Marianne Riksen-Walraven. Het curriculum vertelt hoe kinderopvangprofessionals de pedagogische opdrachten uit de Wet Kinderopvang in de praktijk uitvoeren. Welke ervaringen moeten zij kinderen aanbieden om de doelen uit de Wet kinderopvang te bereiken? Dit is, in grote lijnen, de functie van het boek dat zowel in print als digitaal verschijnt. De vier pedagogische basisdoelen vormen ook de basis van het boek.
Basisdoelen 1 en 2
De lijst van auteurs is te lang om ze allemaal te noemen. We benoemen er een aantal. In het hoofdstuk emotionele en fysieke veiligheid schrijven Harriët Vermeer en Marleen Groeneveld van de Universiteit Leiden een subhoofdstuk over gehechtheid. De Vlamingen Bart Declerq en Ferre Laevers (KU Leuven, CEGO) verzorgen het hoofdstuk welbevinden en betrokkenheid. Deel 2 over het bevorderen van persoonlijke competenties wordt onder andere geschreven door Folkert Kuiken (taalontwikkeling), Jo Nelissen (denken en ontluikende gecijferdheid) en Yvonne Booij (gezond leven).
Betsy van de Grift is directeur van BKK. In een recente blog op Kinderopvangtotaal legt ze uit dat het vinden van geschikte auteurs bij basisdoelen 3 en 4 een stuk lastiger was dan voor de doelen 1 en 2. En zoekt ze naar een antwoord op de vraag hoe dat kan. Lees haar blog hier
Basisdoelen 3 en 4
Aan hoofdstuk 3, het bevorderen van sociale competenties, schrijven twee auteurs van de Rijksuniversiteit Groningen mee. Dit zijn Paul van Geert over de sociale ontwikkeling en Ineke Oenema over de kansenongelijkheid. Het hoofdstuk over normen en waarden wordt onder andere ingevuld door Sanne Huijbregts en Kirsten Nohr )over de sociale functie van kinderopvang) en Peter Prinzie over socialisatie. Het laatste hoofdstuk bestaat uit aanbevelingen voor ondernemers en wordt geschreven door IJsbrand Jepma (Sardes).
Ruben Fukkink
Hoogleraar Fukkink staat aan de basis van de inhoud van het boek. Hij bedacht niet alleen de opzet, maar doet ook de eindredactie. Verder schrijft hij bij elk hoofdstuk ‘de stand van zaken’. Het pedagogisch curriculum verschijnt naar verwachting in april van dit jaar.