Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Alle Amsterdamse kinderen tussen twee en vier jaar naar de voorschool of kinderopvang’

In Amsterdam zullen scholen, kinderopvang en de gemeente gaan samenwerken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren onder het motto 'Ongelijk investeren voor gelijke kansen'. Wethouder Marjolein Moorman van Onderwijs: ‘De beste school zou altijd de school om de hoek moeten zijn.’    
alle-amsterdamse-kinderen-tussen-twee-en-vier-jaar-naar-de-voorschool-of-kinderopvang
Foto: Pexels/ Arthur Krijgsman

Het ondertekende convenant ‘Onderwijs Ambities Amsterdam’ moet ervoor zorgen dat het Amsterdamse onderwijs op de lange termijn weer op orde komt en ook de leeskwaliteit weer vooruit gaat. ‘We zien dat het onderwijs enorm onder druk staat. Iedereen werkt zich helemaal de blubber, maar we moeten niet uit het oog verliezen dat elk kind goed onderwijs verdient. Scholen zijn bezig met het blussen van branden’, zegt Moorman in een interview met Het Parool.

Voorschool of kinderopvang

In de afspraken staat dat de drie partijen willen dat alle Amsterdamse kinderen tussen twee en vier jaar naar de voorschool of kinderopvang moeten gaan, zodat zij goed voorbereid aan de basisschool ­beginnen. Daarnaast moet de basiskwaliteit van de ruim driehonderd Amsterdamse scholen op hetzelfde niveau komen. Het convenant wordt gezien als een startpunt voor meer gezamenlijk overleg

De bedoeling is dat kinderen tussen twee en vier al de eerste vormen van het onderwijs meekrijgen. Die voorschool, net als de basisschool, wil de gemeente graag dicht in de buurt hebben. ‘Alle kinderen hebben toegang tot passende, duurzame en aantrekkelijke onderwijsvoorzieningen in de buurt’, zo staat er in de plannen

Niet eerlijk verdeeld

Maar om voor alle Amsterdamse kinderen een passende opvang en onderwijs te regelen zijn er leraren, pedagogische medewerkers en andere professionals nodig die de kinderen kunnen begeleiden. En in dat werkveld heerst er een groot landelijk tekort, in Amsterdam zelfs meer dan het landelijk gemiddelde. Alleen zijn de tekorten niet eerlijk verdeeld in de stad en kent het ene stadsdeel een stuk meer leraren dan het andere. ‘Hierdoor worden de meest kwetsbare kinderen het hardst geraakt’, stelt de gemeente bij AT5

Lerarentekort

Het convenant zelf heft geen lerarentekort op, maar toont wel solidariteit, zegt de wethouder: ‘We zien dat de verschillen heel groot zijn tussen de stadsdelen. In Nieuw-West zit bijvoorbeeld een kwart van het totale lerarentekort. Dat betekent dat kinderen daar een minder grote kans hebben op een leraar voor de klas en dat zij met een achterstand beginnen.’ 

Solidariteit

Concreet betekent dat: transparant zijn over wat je nodig hebt, maar ook over de kwaliteit op een school. ‘Op sommige scholen gaat het ontzettend goed, hoewel ze misschien op een plek zitten waar je dit niet zou verwachten. Wat zijn dan de succesfactoren? We weten dat een sterke schoolleider meespeelt of een goed pedagogisch klimaat, maar het is vaak meer. Die data werden nooit uitgewisseld, maar dat gaat nu wel gebeuren. Dát is solidariteit.’

Leerachterstand

Gevraagd naar een voorbeeld, vertelt Moorman: ‘Een paar jaar geleden was er een school in Zuid waar slechts twee bevoegde leraren voor de klas stonden. De kwaliteit van het onderwijs was duidelijk ondermaats, maar de inspectie had niet de noodklok geluid. Een nieuwe schoolbestuurder toonde lef en zei ook dat dit niet goed was voor de kinderen, waarna de school sloot. Die kinderen werden vervolgens op talloze scholen geweigerd, omdat ze een enorme leerachterstand hadden. Je wilt dat samen kunnen voorkomen.’

Lees het hele artikel hier.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.