Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Robot op de groep heel normaal bij De Vlinder

Kinderopvangorganisatie smallsteps de Vlinder in Twente ligt midden op de kenniscampus van de Universiteit Twente. Dat levert een bijzondere samenwerking op tussen de beide organisaties. Kinderen oefenen met de nieuwste technische snufjes.
Zino is een zogenaamde social interaction robot. Kinderen moeten Zino uitleggen wat er op de groep gebeurt
Zino is een zogenaamde social interaction robot. Kinderen moeten Zino uitleggen wat er op de groep gebeurt

Als kinderopvanglocatie op de universiteitscampus van de Universiteit Twente is het niet vreemd dat er af en toe een student of een onderzoeker komt binnenwandelen. De kinderen in de groepssetting en de professionele pedagogisch medewerkers zijn een interessant studieobject.  ‘De omgeving waarin wij gesitueerd zijn, is rijk aan wetenschappelijk- en technisch inzicht’, vertelt locatiemanager Hanneke Dammer. ‘Als er voor de kinderen, de ouders en ons een meerwaarde zit en het onderzoek goed is onderbouwd, werken wij met alle liefde aan de verzoeken mee.’

Robot Zino

Zo is robot Zino op de groepen (dagopvang en bso) van De Vlinder beland. Onderzoekers van de  universiteit wilden meer te weten komen over hoe kinderen leren.  Zino is een zogenaamde social interaction robot. Kinderen moeten Zino uitleggen wat er op de groep gebeurt, de robot analyseert hoe ze dat doen, stelt wedervragen en deelt complimentjes uit. Dat levert data op die de studenten kunnen analyseren.

Smart BORD

Een ander leuk voorbeeld is het smart BORD dat kinderen stimuleert hun bord leeg te eten. Dammer: ‘Hoe minder het bord weegt, hoe meer lampjes er gaan branden. Het was een project van eerstejaars studenten en daarmee zeker niet klaar voor gebruik. Maar de studenten kregen direct terugkoppeling wat ouders van hun idee vonden en hoe die dachten dat hun kind erop zou reageren. Voor ons een leuke vraagstelling, voor de studenten van grote waarde voor hun studiepunten.’

Ergonomie

Ook worden pedagogisch medewerkers zelf aan onderzoek blootgesteld.  Studenten van de vakgroep biochemical engineering brachten het ergonomische handelen van de medewerkers in kaart. Als er verbeterpunten zijn, bedenken zij oplossingen voor klachten met betrekking tot het vele tillen en bukken.

Toestemming ouders

Als er medewerking wordt gevraagd van kinderen bij een onderzoek van de universiteit, leggen Dammer en haar collega’s dat altijd eerst voor aan ouders. ‘Bij wetenschappelijk onderzoek vragen we de ouders altijd schriftelijk om toestemming. Dat is ook verplicht. Bij de robot zijn er ook ouders die geen toestemming hebben gegeven. Dat betekent niet dat we hun kind weghouden bij de robot. Dat werkt natuurlijk niet, want dat vinden kinderen allemaal reuze-spannend. Maar dat betekent wel dat de omgang van deze kinderen buiten de onderzoeksresultaten vallen.’

Staat er bij jouw vaak een techniekactiviteit op het programma? Als je inspiratie nodig hebt, dan is deze activiteitentip waarin kinderen hun eigen producten mogen ontwerpen misschien wel een leuk idee. Naar de activiteit >>

Proefkonijnen

Dammer benadrukt dat de kinderen op De Vlinder geen proefkonijnen zijn. Alleen relevante en goed onderbouwde onderzoeken komen erin. Dammer en haar collega’s kijken goed naar hoe kinderen op de tests reageren. ‘Maar dat is nooit zo’n probleem. Veel kinderen zijn kinderen van onderzoekers, wetenschappers en hoogleraren. Nieuwsgierigheid zit in de genen en aan de keukentafel thuis gaat het echt niet alleen maar over koetjes en kalfjes.’

Basisschool

De Vlinder is nog lang niet uitontwikkeld. Zo is de locatie net verrijkt met basisschool de Elfenbron waar nauw mee wordt samengewerkt. ‘Er valt zoveel te ontdekken op deze locatie’, weet Dammer. ‘Op de universiteit zijn niet alleen technische faculteiten, er is bijvoorbeeld ook een afdeling psychologie en een master ‘educational science’. Nu we in samenwerking met de school willen starten met een 3-6-groep, ben ik benieuwd hoe er daar tegenaan wordt gekeken. ‘

Citoscores

Dammer vindt de kinderopvang wel eens wat te bescheiden. ‘De kennis die wij hebben van kinderen met elkaar in een groep, de sociale ontwikkeling, dat leent zich voor veel meer onderzoek dan er tot nu toe wordt gedaan. ‘ En is er ook wel eens onderzoek geweigerd bij De Vlinder? ‘Ja’, antwoordt Dammer. ‘We hebben niet zoveel met programmagerichte pedagogiek. Willen studenten meer weten over citoscores of andere programma’s, dan zijn ze bij ons aan het verkeerde adres.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.