Met het plan gaan de partijen om de tafel met de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten (VNG) en de ministeries van Onderwijs, Volksgezondheid en Justitie. De partijen merken dat media-adviezen momenteel te versnipperd worden aangeboden en daarom ouders nog onvoldoende bereiken.
Mediagebruik
Het mediagebruik onder kinderen en jongeren neemt nog steeds dagelijks toe. Kinderen gebruiken media op een steeds jongere leeftijd en steeds vaker individueel en mobiel. Uit Nederlands en internationaal onderzoek blijkt, dat ouders en opvoeders in toenemende mate worstelen met de vraag hoe zij hun kinderen bij het mediagebruik kunnen begeleiden.
Onderzoek laat ook zien dat ouders met opvoedvragen meestal eerst online informatie zoeken. Daarna wisselen zij van gedachten met kennissen in hun naaste omgeving. Als dit geen bevredigend antwoord oplevert, gaan veel ouders te rade bij de professionele medeopvoeders van hun kind, zoals leidsters in de kinderopvang, naschoolse opvang, sport, (cultureel) buurtwerk en onderwijs.
Professionele opvoeders
In het Deltaplan Mediaopvoeding vragen de organisaties dan ook om professionals in de kinderopvang, maar ook in de jeugdzorg beter up to date geïnformeerd te houden van ontwikkelingen in de media en hoe ouders hierin te adviseren. Verder moet het huidige informatie-aanbod beter worden gebundeld. In 2011 werd de online vraagbaak Mediaopvoeding.nl opgezet met een startsubsidie van het ministerie van Onderwijs. De financiering van deze drukbezochte website stopt na 1 april 2013.
Urgentie
De initiatiefnemers van het Deltaplan geven de urgentie aan om nu door te pakken met een verbeterde mediaondersteuning van ouders en opvoeders. ‘Er moet meer gebeuren, in een breder perspectief. Daar moeten ook middelen voor vrijgemaakt worden. Dit is het moment om te voorkomen dat een wildgroei van online informatie en hulp voor ouders ontstaat.’
Lees hier het Deltaplan Mediaopvoeding.