Hermanns’ inzichten komen aan bod in het tv-programma De kunst van het opvoeden dat vanaf 25 april tot en met 13 juni te zien is op de donderdagavond (19.25 uur) op Nederland 2.
Ingewikkeld proces
Vijftig jaar lang houdt Hermanns zich al bezig met opvoedkunde. Eerst als ontwikkelingspsycholoog aan de pedagogische faculteit van de Universiteit Utrecht, later als jeugdhulpverlener en hoogleraar Opvoedkunde aan de Universiteit van Amsterdam. ‘Mijn theorie was en is dat opvoeden het meest ingewikkelde proces van de wereld is, maar dat het toch bijna altijd goed gaat.’ Hermanns onderzocht of je kunt voorzien wanneer het verkeerd gaat in de opvoeding. Uit dit onderzoek bleek dat ouders zelf prima in staat zijn om van tevoren aan te zien komen of het met de opvoeding goed of fout gaat.
Ouders ondersteunen
De rol van wetenschappers in de opvoeding wordt overschat, vindt Hermanns. ‘Veel mensen denken dat wetenschappers weten hoe het moet. We weten eigenlijk maar heel weinig. Het enige wat we kunnen doen, is ouders ondersteunen in wat ze zelf willen.’ Hij verbaast zich over zogenoemde oplossingen om de opvoeding van ouders van de ene op de andere dag over een heel andere boeg te gooien. Bijvoorbeeld door opeens te kiezen voor Triple P, door ouders aan mindfulness te laten doen, of te kiezen voor duidelijke grenzen, rust en regelmaat. ‘Wat voor het ene kind werkt, werkt voor een ander kind helemaal niet. Ik vind het lachwekkend om te denken dat je de opvoeding in een keer op een ander spoor kunt zetten.’
Lees het hele artikel op Wetenschap24.nl