Werknemers het gelukkigst bij goed presterende organisatie

Werknemers willen graag werken bij een organisatie die goed presteert. Toch is het merendeel van de werknemers niet gelukkig met de organisatie waar zij voor werken. Dit blijkt uit een onderzoek onder 624 Nederlandse bestuurders, managers en medewerkers.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: Fotolia

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van het HPO Center, StatMind Management Research & Development en Driessen HRM. Hoewel het onderzoek niet specifiek is uitgevoerd onder kinderopvangmanagers, levert het wel interessante inzichten op. In sommige steden kunnen kinderopvangorganisaties momenteel lastig geschikt personeel vinden. Hoe kunnen zij zichzelf zo aantrekkelijk mogelijk maken voor werknemers en werkzoekenden?

Open organisatie

Het simpele antwoord is dat organisaties die zelf goed presteren ook aantrekkelijker zijn voor werknemers. Onder goed presteren wordt bedoeld: een open en actiegerichte organisatie, een organisatie die investeert in vernieuwing en verbetering, waar wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van managers en medewerkers en met een focus op de lange termijn. Uit het onderzoek bleek dat werknemers zich bij zulke “goed presterende organisaties” het gelukkigst voelen. Werknemers voelen een redelijk grote werkbetrokkenheid (zij geven gemiddeld een 7,8). Maar als het gaat om organisatiebetrokkenheid scoren werkgevers een stuk lager (6,5). Werknemers zijn, kortom, gelukkig met het werk dat ze doen, maar niet altijd met de organisatie waarin ze dat werk doen.

Werkgeluk

Uit het onderzoek bleek dat er een positieve relatie is tussen de werkgelukfactor werkbetrokkenheid en organisatieattractiviteit, maar een negatieve relatie tussen werkgelukfactor organisatiebetrokkenheid en organisatieattractiviteit. Dit betekent dat naarmate medewerkers zich gelukkiger voelen over het werk dat ze uitvoeren, ze de organisatie waar ze dat werk uitvoeren ook attractiever vinden. Tegelijkertijd is het zo dat naarmate medewerkers zich meer betrokken voelen bij de organisatie ze deze als minder attractief beschouwen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat medewerkers die zich aanvankelijk zeer betrokken voelen bij de organisatie – waarschijnlijk omdat deze organisatie het voor hen mogelijk maakt om het werk te doen wat ze graag willen – op den duur gefrustreerd kunnen raken omdat de organisatie naar hun mening niet goed genoeg gemanaged wordt.

Loonsverhoging

Duidelijk wordt dat het verhogen van lonen op de lange termijn geen oplossing is voor het aantrekken en vasthouden van medewerkers. Dit heeft slechts een kortstondig effect en draagt dus niet bij aan het verhogen van de aantrekkelijkheid van een organisatie. Verder valt op dat het werkgeluk van directie en senior-managers beduidend hoger ligt dan dat van werknemers. De onderzoekers schatten in dat sommige managers zich in een ivoren toren bevinden waardoor ze onvoldoende weten van en aangesloten zijn bij wat er zich op de werkvloer afspeelt.

Het onderzoek is uitgevoerd door Dr. André. de Waal MBA van het HPO Center, Dr. Robert Goedegebuure van StatMind Management Research & Development en Harold de Wit MSc van Driessen HRM. Lees meer over de resultaten op de website driessen.nl


1Tekort-pm'er.jpgDat er in sommige steden een tekort is aan goede pedagogisch medewerkers, komt volgens sommige deskundigen door een mismatch tussen vraag en aanbod. Lees hier hoe het zit


 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.