Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Websites van kinderdagverblijven vaak gedateerd

Karin Broeren
Veel kinderopvangorganisaties hebben een gedateerde website, die is gemaakt vanuit de optiek van de ontwikkelaar en niet van de gebruiker. Vaak ontbreekt er essentiële informatie en zijn de websites een ‘spinnenweb’ van content. Dat blijkt uit onderzoek van Jesse Welleman, voormalig student Communication & Multimedia Design aan de HvA.
website checken
Beeld: Unsplash / KOBU Agency

In het huidige digital first-tijdperk worstelen kinderdagverblijven om aan te haken bij de online ontwikkelingen, blijkt uit de afstudeerscriptie van Jesse Welleman die recent afstudeerde aan de Hogeschool van Amsterdam. ‘Vaak hebben kinderopvangorganisaties een gedateerde website en ontbreekt er essentiële informatie. Of de website is een ‘spinnenweb’ van content in plaats van een goede online profilering van diensten en sfeerimpressies.’

Waarde onderschat

Met name de kleinere kinderdagverblijven onderschatten de waarde van een goede website, volgens Welleman. Een veelgehoord excuus: ‘Mijn opvang zit helemaal vol tot volgend jaar, dus ik heb geen nieuwe website nodig.’ Vanzelfsprekend is acquisitie een belangrijke pijler, maar een website biedt veel meer, zegt de ex-student. ‘Denk bijvoorbeeld aan het actuele probleem binnen de kinderopvang: het personeelstekort. Een vacaturepagina waarmee nieuw personeel geworven kan worden, is tegenwoordig van groot belang voor kinderdagverblijven. Daarnaast kan de website goed fungeren als communicatiemiddel.’

Digitaal contact

De nieuwe generatie ouders heeft steeds meer de behoefte om digitaal op de hoogte te blijven. De website als communicatiemiddel is daarom essentieel. ‘Door nieuwsberichten te plaatsen en een activiteitenagenda bij te houden, geeft een kinderopvangorganisatie ouders de kans om informatie gemakkelijk terug te vinden. Deze communicatie werkt twee kanten op: door de inzet van online enquêtes kunnen klanttevredenheidsonderzoeken uitgevoerd worden en de meningen van ouders gepeild worden.’

Online ‘gezicht’

Jesse Welleman benadrukt het belang van een mooie vormgeving. ‘In feite is een website het online ‘gezicht’ van een kinderdagverblijf. En net zoals bij menselijk contact is de eerste indruk van groot belang. Juist door een goede vormgeving kunnen kinderdagverblijven zich onderscheiden van hun naaste concurrenten: het ontwerp van een website wordt als eerste beoordeeld door bezoekers.’

Hij geeft ook het advies om na te gaan of de website al geoptimaliseerd is voor het gebruik van mobiele apparaten. ‘Uit onderzoek is gebleken dat de kinderopvang hier vaak erg slecht op scoort.’ Na zijn studie heeft Jesse Welleman samen met anderen het bedrijf KDV Manager opgezet om kinderopvangorganisaties te ondersteunen bij het online zetten en onderhouden van een overzichtelijke en informatieve website.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.