Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Wat kan ik nog betekenen voor zelfstandige bso-kinderen?’

Saphira werkt sinds kort met oudere kinderen op de buitenschoolse opvang. Zelfstandigheid van de kinderen wordt aangemoedigd, maar hierdoor krijgt Saphira het gevoel dat zij overbodig is. Hoe kan zij toch iets voor de kinderen betekenen?
Foto ter illustratie (Foto: Fotolia)

Vraag van pm’er Saphira

‘Sinds kort werk ik met oudere bso-kinderen. Onze visie is dat kinderen steeds zelfstandiger activiteiten mogen doen, maar dat geeft mij het gevoel dat ik overbodig ben. Ik zie veel kinderen alleen maar wanneer ze iets komen eten. Wat kan ik voor ze betekenen?’

Antwoord Marieke Grijpink

‘Wat goed dat jullie deze visie aanhangen. Op deze leeftijd moeten ze namelijk steeds een stapje zelfstandiger worden. Wanneer ze van groep 8 naar de middelbare school gaan is het ook de bedoeling dat ze veel aankunnen zonder begeleiding van volwassenen. Ze fietsen door de stad naar school, mogen in de pauzes en vrije uren hun tijd zelf indelen en als het goed is maken ze zelfstandig hun huiswerk. Kortom, jullie bereiden de kinderen hiermee heel goed voor op de volgende stap. En, jullie sluiten aan op de behoeftes van de kinderen in deze leeftijdsfase.

Deze rol is minstens zo belangrijk!

Ik begrijp dat je moet wennen aan jouw nieuwe rol. In plaats van opvoeden en verzorgen ga je naar meer begeleiden, op de achtergrond aanwezig zijn. Deze rol is minstens zo belangrijk! Wat kun je wel doen? Observeer de kinderen, kijk of ze goed voelen, of ze iets van je nodig hebben. Wees beschikbaar, maar dring je niet op. Dat zullen ze enorm van je waarderen. Toon interesse wanneer ze bij je langs komen om wat te eten, maar wees niet teleurgesteld wanneer ze weer wegvliegen naar hun vrienden. Dat is juist een teken dat het goed met ze gaat! Soms kun je zelf iets gaan doen en wellicht dat kinderen zich bij jou aansluiten, probeer maar eens.’

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘Hoe reageer ik op kinderen die schelden met ”homo”?’ Lees meer
  • ‘Moet Daan (3) eten wat de pot schaft?’ Lees meer
  • ‘Hoe helpen we eenkennige baby wennen?’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.