Waarom mogen jonge kinderen niet gewoon kind zijn?’

De druk op zowel basisschooldocenten als kleuters is te groot. Dit meldt het onderzoeksjournalistieke programma ‘De Monitor’.
Nieuwe afbeelding.jpg
'Er is veel visie bij de overheid hoe onderwijs eruit moet zien

Het programma kreeg tientallen tips van kleuterschoolleerkrachten die zich zorgen maken over het onderwijs aan jonge kinderen. Ze vinden dat de kinderen op te jonge leeftijd al te schools moeten leren en te veel moeten kunnen. Aan het woord komt onder andere kleuterjuf Patricia van Egmond, die naar eigen zeggen aan beide kanten ervaart hoe de druk op de kinderen toeneemt: zowel als juf, als als moeder. ‘We verlangen waanzinnig veel van kinderen, voortdurend moeten we zaken meten met toetsen, bekijken in welk profiel een kind past, en of we iets moeten met bepaald gedrag. Ik vraag me echt af: waarom mogen jonge kinderen niet gewoon kind zijn?’ Bij haar zoon, kleuter Jochem, leest de ook stress af: ‘Hij komt thuis en vertelt: het was zo druk, en drie kinderen die niet wilden meedoen, moesten huilen.

Brein is nog niet af 

Ook kinderfysiotherapeut Hanneke Poort ziet dat ze zelfs al bij peuters de lat hoog leggen. Zij vindt dat onlogisch: ‘Want het brein is dan nog niet af. Er moeten nog veel verbindingen aangelegd worden. Je kunt er dan al van alles in willen stoppen, maar als ze infrastructuur nog niet aangelegd is, heeft dit niet veel zin.’ Zij treft steeds vaker ouders die vragen om een ADHD-verklaring. ‘Dan denk ik: heb kennis over de ontwikkeling van kinderen. Daar lijkt het aan te ontbreken. Er is veel visie bij de overheid hoe onderwijs eruit moet zien, maar kennis ontbreekt.’ Liesbeth Verheggen van de Onderwijsbond beaamt dat: ‘ Er zijn te veel mensen om het onderwijs heen, die denken dat ze weten wat goed onderwijs is.’ Ze vertelt in De Monitor over een groep van 5-jarigen, die met de tafeltjes uit elkaar in een examenopstelling op papier moesten omcirkelen waar de kat onder de tafel lag. ‘Als dat ons onderwijs voor 4- en 5-jarigen wordt, dan is de prestatiedrang wel heel erg doorgeschoten. En laten we alsjeblieft voorkomen dat we dit ook in de voorschoolse periode krijgen.’

Leermethodes

Basisschooldocenten ervaren ook druk van de methodes die ze met de kleuters moeten doorlopen. Als De Monitor checkt bij de onderwijsinspectie in hoeverre scholen deze methodes moeten volgen, dan blijkt dit idee onterecht te zijn: het gebruik van een kleutermethiode levert niet bij voorbaat een positievere beoordeling door de inspectie op.

Prullenbak in

De directeur van een basisschool in Oude Pekela heeft dan ook alle methodes in de prullenbak gegooid. ‘De Bruine Dag, de Gele Dag, de Blauwe Dag… als het beklijft, dan beklijft het. Zo niet, dan komt dat vanzelf wel. We vertrouwen erop dat de kinderen het wel gaan oppikken’, aldus directeur Alex Otten. Otten merkte meteen het effect hiervan op de kleuters, die aanzienlijk opbloeiden: ‘Sindsdien is er bijna geen ruzie meer in de klas. Ervoor waren er opstootjes, omdat kleuters dingen moesten doen waar ze geen zin in hadden. Maar we laten kinderen nu vooral zelf denken en meedenken over de activiteiten. Sindsdien is het veel rustiger in de klas. Iedereen helpt elkaar en gedoe is er bijna niet meer.’

Klik hier om de uitzending van De Monitor the bekijken

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.