
De therapie begon toen de kinderen 18 tot 30 maanden oud waren. Therapeuten en ouders werkten twee jaar lang meer dan 15 uur per week met de peuters. Er was al eerder aangetoond dat kinderen met autisme van dit type ingreep profiteren, maar nog niet dat het ook werkt met zeer jonge kinderen en over een langere termijn.
Early Start Denver Model
De therapie, ook wel bekend als de Early Start Denver Model (ESDM), werd ontworpen om het leren van sociale en communicatieve vaardigheden te bevorderen. De kinderen boekten inderdaad winst, zowel wat betreft algemene intellectuele capaciteit als taalvaardigheid. En: twee jaar na het beëindigen van de interventie bleek die winst te zijn behouden. Ook waren de autismesymptomen nog steeds verminderd.

Ongeveer 20 procent van de kinderen met een oudere zus of broer met autisme heeft zelf ook een stoornis in het autistisch spectrum. Op anderhalfjarige leeftijd zijn de eerste symptomen, zoals afwijkend oogcontact, al duidelijk te zien bij deze kinderen. Lees meer>>
Vroeg starten
De resultaten maken duidelijk dat het belangrijk is om met één-op-één interventie te starten zodra symptomen van autisme ontstaan. Voor veel kinderen is dit al het geval voor ze 30 maanden oud zijn. ESDM-therapie bevat zowel één-op-één oudercoaching als ouderinterventie met het kind. Deze aanpak is ontworpen om de motivatie van een kind te vergroten en volgt de interesse van ieder individueel kind. Dit gebeurt door te spelen en leuke activiteiten te ondernemen, liedjes te zingen en eenvoudige dagelijkse routines aan te bieden.
Verrassing
Na twee jaar van intensieve interventie, bleek er bij kinderen in de ESDM-groep een significant grotere toename van IQ, afstemming en communicatie dan bij de controlegroep. Het was een hele verrassing voor de onderzoekers dat bij kinderen die de één-op-één hulp hadden gekregen, de autismegerelateerde symptomen steeds verder verminderden, terwijl dit bij de kinderen die aan de reguliere interventie hadden deelgenomen niet te zien was.
De studie van de University of Washington verschijnt in de juli-editie van het tijdschrift van de American Academy of Child and Adolescent Psychiatry en staat online. Meer informatie>>