Vrije speeltijd belangrijk voor kinderen

Leren is goed, maar dat zou niet ten koste mogen gaan van vrije speeltijd van kinderen. Hiervoor waarschuwen twee onderzoekers en psychologen na een onderzoek van het spelgedrag van kleuters. Spelen maakt kinderen socialer, zagen zij.
Vrij spel sociale ontwikkeling.jpg
‘Je ziet steeds vaker dat de vrije speeltijd van kinderen wordt vervangen door activiteiten die gericht zijn op leren - Foto: Fotolia

Spelenderwijs leren helpt kinderen in hun ontwikkeling, maar vrij spelen is minstens zo belangrijk. De sociale competenties van kinderen groeien door vrij spel en dat gebeurt vooral als kinderen in kleine groepjes spelen. Dit ontdekten onderzoekers van de Universiteit van Leiden en de Universiteit van Evora (Portugal). Zij werkten voor het onderzoek samen met het Leiden Institute of Advanced Computer Science. Vakblad Vroeg besteedde aandacht aan dit onderzoek.

Sociale vaardigheden

Voor het onderzoek kregen 73 kleuters sensoren op hun kleding bevestigd. Zo konden de onderzoekers het spelgedrag van kinderen in kaart brengen zonder zelf in de weg te lopen. De interacties tussen kinderen werd vastgelegd met een videocamera. Door de combinatie van methoden konden de onderzoekers Carlien Rieffe en Guida Veiga grote hoeveelheden data verzamelen over de hoeveelheid en duur van interacties, de grootte van groepen en verschillende manieren van spelen: rollenspellen, sportief spel of stoeien. Leerkrachten praatten de onderzoekers bij over de sociale vaardigheden van de kinderen.

‘We zagen bij de observaties dat kinderen vaak vrij spelen. Dat mag, maar dat betekent ook vaak doelloos rondlopen. Pm’ers kunnen het spel rijker maken, meer uitdagingen bieden, meer meespelen. Dat vraagt wel wat van hen. Voor een goede interactie moet je kennis hebben van de ontwikkeling van kinderen.’ Lees wat pre-COOl-onderzoekers hiermee bedoelen

Fysiek spel

Rieffe en Veiga zijn overtuigd van het belang van spelen voor de sociale ontwikkeling van kinderen. ‘Je ziet steeds vaker dat de vrije speeltijd van kinderen wordt vervangen door activiteiten die gericht zijn op leren. Ons onderzoek laat juist zien hoe belangrijk spelen is’, legt onderzoeker en psycholoog Carolien Rieffe uit. De onderzoekers viel verder nog op dat fysiek spel de sociale competenties  van kinderen vergroot, meer dan andere vormen van spel. Het onderzoek wees ook uit dat het spelen in kleine groepjes kinderen sociaal competenter maakt.

Lees meer over het onderzoek Social Competence at the Playground: Preschoolers During Recess

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.