UPDATE: Van Nieuwenhuizen kaatst bal naar fabrikant Stint

De Stint voldeed in 2011 aan de geldende technische eisen, maar latere aanpassingen zijn niet, zoals verplicht, gemeld bij het ministerie. Ook is er kritiek vanuit de Kamer over het feit dat een 16-jarige zonder rijbewijs tien kinderen mag vervoeren. Minister Cora van Nieuwenhuizen beantwoordt Kamervragen over de Stint en kaatst de bal naar de fabrikant: ‘De fabrikant van de Stint heeft de wijzigingen niet gemeld. Daardoor heeft geen nieuwe beoordeling plaatsgevonden.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
ANP

De ingebruikname, het ongeluk en de schorsing van de Stint roepen veel vragen op. Ook in de Tweede Kamer. In een brief aan de Kamer geeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) antwoord op 66 Kamervragen, die volgde na het dramatische ongeluk met de Stint in Oss en de daaropvolgende schorsing van het elektrische voertuig.

Toelating

Wat blijkt is dat de Stint niet volgens Europese richtlijnen is goedgekeurd, maar binnen nationale kaders om de toelating te vereenvoudigen.  ‘In 2008 is samen met uw Kamer geconstateerd dat voor innovatieve voertuigen de Europese regelgeving te beperkend is, waardoor de voordelen van deze voertuigen niet konden worden benut. Er is samen met uw Kamer gezocht naar een balans tussen het zoveel mogelijk benutten van de voordelen van innovatieve motorvoertuigen enerzijds en anderzijds zoveel mogelijk blijven aansluiten bij de Europese voertuigeisen. De Europese kaders zijn dus het voorbeeld geweest voor de toen opgestelde nationale kaders en waren het uitgangspunt bij de toelatingscriteria’, aldus Van Nieuwenhuizen.

Conclusie SWOV

De eerste vraag die de minister voor haar kiezen krijgt is of zij kan uitleggen waarom bij de toelating van de Stint in het verkeer is afgeweken van de conclusie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). De SWOV concludeerde in haar rapport: “Hoewel er in technisch opzicht geen redenen zijn waarom de STINT niet veilig aan het verkeer zou kunnen deelnemen, speelt bij de STINT toch de vraag of de verkeersveiligheid in het geding is wanneer de STINT als aangewezen bromfiets wordt toegelaten op de openbare weg. Specifiek werpt de SWOV de vraag op of er van uit mag worden gegaan dat een persoon van zestien jaar of ouder zonder enige rijopleiding, veilig tien personen (kinderen) kan vervoeren.”

Geen rijbewijsplicht

Van Nieuwenhuizen legt uit dat bij bijzondere bromfietsen zo veel mogelijk werd aangesloten bij het regime voor snorfietsen: minimum leeftijd van 16 jaar en geen rijbewijsplicht. De Tweede Kamer stemde daarmee in. ‘Dit zijn de uitgangspunten die bij de aanwijzing van de Stint zijn aangehouden. Wel is het SWOV-rapport inzake de Stint aan de fabrikant aangeboden met het verzoek nadrukkelijk rekening te houden met de opmerkingen over het gebruik, de snelheid en de breedte van het voertuig.’ En: ‘Vaak gelden voor voertuigen met een lagere maximum constructiesnelheid ook lagere eisen.’

Maximum snelheid

Op de vraag waarom de producent de Stint heeft begrensd op 17,2 kilometer per uur, terwijl de SWOV 15 km/u adviseerde, antwoordt Van Nieuwenhuizen: ‘Bij de aanvraag voor de Stint in 2011 is opgenomen dat het voertuig een maximumconstructiesnelheid van 15 km/u had. Ook in de SWOV- en RDWadviezen is een snelheid van 15 km/u vastgesteld. (…)De aanpassing van de maximumsnelheid door de fabrikant of reden van die aanpassing is niet met het ministerie gedeeld.’

Veiligheidstest

Waarom werd er geen nieuwe verkeersveiligheidstest afgenomen? ‘Elke wijziging in de bijzondere bromfiets behoort gemeld te worden, opdat door mij kan worden beoordeeld of de gewijzigde bijzondere bromfiets nog binnen de aanwijzing past. De fabrikant van de Stint heeft de wijzigingen niet gemeld. Daardoor heeft geen nieuwe beoordeling plaatsgevonden.’


Lees hier de antwoorden op de Kamervragen over de Stint >>


Keuring

Bijzondere bromfietsen worden niet periodiek gekeurd na toelating. ‘Wanneer de fabrikant het toegelaten voertuig wijzigt, moet dit dus altijd worden gemeld bij het ministerie van IenW. Het ministerie bepaalt dan of een nieuwe aanwijzing voor toelating tot de weg moet worden aangevraagd.’ De fabrikant van de Stint heeft niet gemeld dat de Stint een zwaardere elektromotor kreeg (mei 2014) en een handrem.

Dodemansknop

Waarom worden dit soort voertuigen niet uitgerust met een dodemansknop, een schakelaar die wordt toegepast bij machines en toestellen waar de aanwezigheid en aandacht van de bediener essentieel is voor de veiligheid? Van Nieuwenhuizen: ‘Een dergelijke voorziening maakt momenteel geen onderdeel uit van de technische eisen aan de bijzondere bromfietsen of andere voertuigcategorieën. Indien de stroom wordt uitgeschakeld, middels een dergelijke voorziening, stopt overigens niet alleen de aandrijving maar ook de elektrische rem.’

Schorsing

Over de schorsing schrijft Van Nieuwenhuizen: ‘De combinatie van de concrete signalen die de ILT heeft verzameld hebben geleid tot twijfels over de veiligheid van de Stint. Daarom vond ik schorsing, ook al waren er nog veel onbeantwoorde vragen, vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid nodig. Naarmate de uitkomsten van die lopende onderzoeken bekend raken, zullen meer vragen worden beantwoord. Tot die tijd vind ik het voorbarig om nu al definitieve conclusies te trekken over de veiligheid van de Stint.’

Buurlanden

Momenteel wordt gekeken naar het gebruik van de Stint bij onze buurlanden. In Duitsland is het gebruik niet toegestaan. In België is slechts een klein aan aantal Stints in gebruik, die beperkt zijn tot een maximum snelheid van 6 km/u. De Stint mag daar op de stoep, maar niet op de openbare weg.


Als het aan minister Cora van Nieuwenhuizen ligt blijft de Stint de komende maanden nog van de weg. Dit tot groeiende ergernis onder kinderopvangorganisaties, voor wie alternatieven soms tien keer zo duur zijn. De vraag klinkt: Kan de Stint met enkele aanpassingen de weg weer op? Lees meer


 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.