UPDATE Discussie rondom Stint

Strafrechtadvocaat Jan-Hein Kuijpers laat zich kritisch uit tegenover de kinderopvang die het verbod op de Stint wil aanvechten. ‘Ik vind dat daar waar het gaat om kinderen, je geen enkel risico moet nemen. Dat wil je toch niet op je geweten hebben?’ De ‘Osse’ Stint blijkt meerdere mankementen gekend te hebben voor het fatale ongeluk.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
ANP

Michelle van Zundert, gastouder en eigenaar van de kleinschalige kinderopvang Het Kinderstraatje in Almere, heeft dinsdag 3 oktober een kort geding aangespannen tegen minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur vanwege het verbod van de Stint op openbare wegen. Reden daarvoor is onder meer dat het verbod de kinderopvang geld kost, omdat vervangend vervoer moet worden geregeld.

Talkshow

Dinsdagavond 3 oktober was zij te gast bij talkshow RTL Late Night, samen met de jurist van Het Kinderstraatje, Werner van Bentem. Aan tafel zat ook strafrechtadvocaat Jan-Hein Kuijpers, voormalig advocaat van Willem Holleeder. Hij toont weinig begrip voor de onderbouwing van gastouder Van Zundert om het verbod aan te vechten. ‘Ik vind dat daar waar het gaat om kinderen, je geen enkel risico moet nemen. Ik bedoel, Je kunt niet gaan gokken of de Stint die jullie hebben het blijft doen of bij een spoorweg opeens gas gaat geven’, reageert Kuijper.

Osse Stint

De Stint die in Oss tegen de trein aanreed, werd in nog geen anderhalf jaar tijd vier keer gerepareerd. ‘Dat is veel, maar de problemen waren niet uitzonderlijk’, laat Stint weten aan De Telegraaf. Driemaal werd de accu vervangen, eenmaal een gashendel. De veiligheid van de elektrische bolderkar blijft discutabel. ‘Wij zien geen verband tussen de reparaties en het ongeluk. Als de accu het niet doet, dan staat de Stint stil en kan je niet wegrijden’, zegt een woordvoerder op nu.nl.

Belangen

Van Bentem vindt dat de minister geen rekening houdt met de belangen van Stint-gebruikers. Kuijpers vindt dat eerst onderzoek afgewacht moet worden. ‘Niemand weet precies wat er nog aan de hand is met die karretjes, feit is dat ze niet veilig zijn. Of in ieder geval storingen kunnen vertonen die levensgevaarlijk zijn. Dus dat moet eerst duidelijk worden, voordat je zo’n ding kunt gebruiken. Het is toch een vet risico als je zo’n ding gebruikt en hij rijdt door een spoorboom heen. Dat wil je toch niet op je geweten hebben?’

Bakfiets

Kuijpers oppert de optie van een ouderwetse bakfiets, maar ook dat is geen garantie voor veilig vervoer vindt Van Zundert: ‘Een bakfiets kan tussen de rails blijven hangen.’ Kuijpers reageert fel: ‘Maar een bakfiets gaat niet automatisch door een spoorweg heen.’

Nuance

Advocaat Van Bentem vertelt dat het iets genuanceerder ligt. ‘Je moet er eerst vanuit gaan dat de minister in 2011 of 2012 het apparaat, na een uitvoerige keuring, heeft toegelaten op de weg. Je mag ervan uitgaan dat er toen zorgvuldig onderzoek is geweest. Als je nu zegt: het apparaat deugt voor geen meter, dan zijn er twee mogelijkheden: of je huidige onderzoek deugt niet, of het onderzoek wat je toen hebt gedaan deugde van geen kant. En dan hebben we nu wel 3500 gebruikers die daar de dupe van zijn geworden.’

Weer op de weg

In het NRC vertelt Stint-directeur Edwin Renzen hoopt dat de Stints binnenkort de weg weer op mogen. ‘We hopen de komende weken met steun van velen, ook van de kinderopvang, de weg weer op te kunnen’, aldus Renzen. Hij wil met het ministerie in gesprek over het verbod op de voertuigen. Het besluit heeft grote gevolgen voor zijn bedrijf, stelt Renzen in de krant. ‘Alles ligt stil. We hebben geen inkomsten meer. Maar we willen niet afgeserveerd worden. Hoelang we het volhouden, weet ik niet. Ik beschouw het rijverbod niet als het einde van het bedrijf. Zo wil ik niet denken.’

Minister Cora van Nieuwenhuizen benadrukte nogmaals dat ze achter haar besluit staat. ‘Ik heb ook gezegd toen ik het besluit nam, dat ik goed besef dat het ingrijpend is. Maar over veiligheid sluit je geen compromissen’, aldus de minister.

Bekijk hier het fragment van RTL Late Night >>

1 REACTIE

  1. Drie terloopse vragen aan de minister en Jan-Hein Kuijpers:
    1) als het een Mercedes bestelbusje was geweest of een Volvo taxi met gebreken, waren die dan nu ook verboden op de openbare weg?
    2) als veiligheid voorop staat, hoe kan het dan dat het vier ogen principe nog steeds niet verplicht is bij gastouders?
    3) als veiligheid voorop staat, hoe kan het dan dat een VOG voor een vrijwilliger bij een kinderboerderij nog steeds niet verplicht is?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.