Dat meldt staatssecretaris Bas van ’t Wout (SZW) in een brief aan de Tweede Kamer. Tien kinderopvangcentra in Nederland bieden opvang in het Nederlands en Engels aan kinderen in de leeftijd van nul tot vier jaar in de periode van februari 2018 tot februari 2022.
Universiteit van Amsterdam
De Universiteit van Amsterdam (UvA) begeleidt en monitort het experiment waarbij specifiek wordt gekeken wat de effecten zijn van meertalige dagopvang op de taalontwikkeling van het Nederlands bij kinderen. De UvA onderzoekt daarnaast ook de ontwikkeling van het Engels bij kinderen en de rol van de thuistaal. Dit gebeurt in vier meetronden. De eerste drie meetronden hebben inmiddels plaatsgevonden, maar de derde meetronde is voortijdig afgebroken, vanwege de sluiting van de kinderdagopvang van half maart tot begin mei dit jaar door COVID-19.
50 procent Engelse taal
De tien kinderopvangorganisaties die meedoen aan het experiment bieden maximaal 50 procent van de openingstijd opvang in de Engelse taal aan in één of meer groepen. Alleen wanneer het experiment aantoont dat meertalige dagopvang in ieder geval geen aanwijsbaar negatieve gevolgen heeft voor de Nederlandse taal, kan meertalige opvang voor de leeftijdscategorie 0 tot 4-jarigen breed worden ingevoerd.
Vierde meetronde
De rapportage van de vierde meetronde wordt in augustus 2021 opgeleverd. Omdat door COVID-19 slechts beperkt data verzameld kon worden in meetronde 3, is de vierde meting essentieel om voldoende onderbouwde uitspraken te kunnen doen over de effecten van meertalige dagopvang op de taalontwikkeling van het Nederlands bij kinderen, stelt Van ‘t Wout.
Ook moet bij de vierde meting onderzocht worden welke gevolgen het feit dat bijna alle kinderen zeker twee maanden niet naar de opvang hebben kunnen gaan, heeft voor de ontwikkeling van de taalvaardigheid. Of daarbij ook de huidige sluiting (december 2020) wordt meegenomen, is nog niet bekend.
Eind 2021
Van ’t Wout zegt toe de Eerste en Tweede Kamer uiterlijk eind 2021 een verslag te bieden met daarin de resultaten van het onderzoek naar meertalige kinderopvang.