Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Twijfels over veiligheid twee e-bakfietsen in kinderopvang

Brenda Kluijver
Twee veelgebruikte elektrische bakfietsen in de kinderopvang voldoen niet aan alle veiligheidsregels. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de brancheorganisaties in de kinderopvang (BK, BMK en BOinK).
bakfiets kinderdagverblijf
PixaBay

Dit meldt de Volkskrant. Het gaat om de KDV XL-E van De Fietsfabriek, te koop voor 8.100 euro, en de GoCab, gemaakt door Van Raam (7.850 euro). Van beide bakfietsen is het motorvermogen te hoog en ook kunnen beide fabrikanten niet aantonen dat ze bij de ontwikkeling van de fietsen rekening hebben gehouden met de elektrische en besturingstechnische veiligheidsnormen. Deze bakfietsen zouden door die eigenschappen eigenlijk RDW-gekeurd moeten worden.

Veiligheid

De brancheorganisaties in de kinderopvang hadden al langere tijd vraagtekens bij de veiligheid van de vervangende bakfietsen, sinds de Stint de weg niet meer op mocht. Zij stuurden dan ook aan op onderzoek, dat uiteindelijk is uitgevoerd door het gespecialiseerde bureau Fusacon. Omdat het onderzoek in korte tijd en met beperkte informatie plaats moest vinden, spreekt Fucason zich daarom niet uit over de veiligheid van de bakfietsen, maar concludeert wel dat deze twee voertuigen niet aan alle voorwaarden voldoen.

Acuut ingrijpen

De Volkskrant meldt dat Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen zelf niets zag in een onderzoek naar de veiligheid van e-bakfietsen, ondanks herhaaldelijk aandringen van de kinderopvangsector. Wel liet ze op verzoek van de Kamer een quickscan uitvoeren, waaruit bleek dat er onvoldoende regelgeving is op het gebied van veiligheid van e-bakfietsen en dat dit mogelijk een veiligheidsrisico zou kunnen zijn. Van Nieuwenhuizen liet de Kamer daarop weten dat er geen acute reden was om in te grijpen.

Inspectie

De drie brancheorganisaties in de kinderopvang hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport en de Inspectie SWZ ingelicht over het rapport. BK, BMK en BOinK willen van de inspecties graag weten wat er moet gebeuren met de e-bakfietsen van de kinderopvangorganisaties.

Bso-bus

Gisteren werd bekend dat de nieuwe Stint, nu Bso-bus genaamd, op korte termijn eindelijk de weg weer op kan. Het is niet bekend of dit nieuws nog op tijd komt voor fabrikant Renzen, die aankondigde dat zijn bedrijf op het randje van de afgrond staat door alle vertragingen in de politiek.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.