Samsom wil dat kinderen eerder met spelenderwijs leren beginnen, namelijk als zij 2 jaar oud zijn. Hij weet dat kinderen tussen de twee en vier jaar fundamentele stappen zetten in hun ontwikkeling. ‘Als de allerjongsten die vaardigheden van huis uit niet meekrijgen, dan zal het onderwijs ze daarbij moeten helpen. Anders lopen die kinderen achterstanden op die zij later nog amper kunnen inhalen.’
Onderwijs vergroot kloof
Samsom schreef zijn pleidooi in een reactie op het recente rapport van de Onderwijsinspectie. Daaruit bleek dat het onderwijs de kloof tussen kinderen van arme ouders en kinderen van rijke ouders alleen maar vergroot. Deze conclusie schokte veel onderwijsprofessionals, politici en andere betrokkenen.
Het opleidingsniveau van ouders bepaalt mede naar welk niveau kinderen na de basisschool doorstromen. Tot die ontdekking kwam de Inspectie van het Onderwijs. Lees meer over dit onderzoek
Segregatie peuters
Samsom vindt het geen goede tendens dat peuters van werkende ouders naar de dure kinderopvang gaan en kinderen met een achterstand naar VVE-groepen gaan. “Segregatie al in de eerste levensjaren vormgegeven. Dat kan en mag niet’, aldus Samsom. Brancheorganisatie wil die tendens ook doorbreken en denkt dat het bereikbaar maken van voorzieningen voor alle kinderen een goede eerste stap is.
Spelend leren
‘In de kinderopvang komen kinderen al vroeg met elkaar in aanraking. De kinderopvangsector heeft bij uitstek ervaring om kinderen spelend te laten leren’, aldus de Brancheorganisatie op haar website. Zij gaat dan ook graag in gesprek met politici hoe dat aanbod voor alle kinderen gerealiseerd kan worden.
Leerplicht
Overigens is Samsom geen voorstander van een verplichte voorschool vanaf twee jaar. De leerplicht moet wat hem betreft bij vijf jaar blijven liggen. Zijn ervaring is dat ouders graag van zo’n voorziening gebruik maken. Hij noemt de groepen 0 in Rotterdam als voorbeeld. Daar is de animo groot en zijn de resultaten volgens de PvdA-voorman opmerkelijk.
Behalve een beter aanbod creëren voor peuters, pleit Samsom voor een sterkere positie van docenten, meer uren onderwijs en meer ruimte voor verschillen. Lees zijn volledige betoog hier >>