Volgens Kuiten is het belangrijk dat IKC-medewerkers een integrale en onderzoekende houding hebben, interactief kunnen werken, flexibel zijn en basiskennis hebben van nul- tot twaalfjarigen en daarover kunnen communiceren. ‘Binnen een IKC is het vooral van belang dat je werk zich niet beperkt tot jouw groepsruimte of klaslokaal, maar dat je over de muren heen kijkt’, adviseert Kuiten.
Combinatiefuncties
Met name flexibiliteit en een onderzoekende houding springen eruit, merkte de onderzoekster. ‘Als medewerkers geen onderzoekende houding hebben, hoe moeten kinderen die dan ooit krijgen? Daaraan ontbreekt het in de praktijk nog heel erg. Ook is het belangrijk dat medewerkers snel kunnen schakelen.’ Veel IKC-medewerkers hebben combinatiefuncties, zoals een bso-medewerker die ook op de vroegschoolse opvang werkt, of een IB’er die zowel in het onderwijs als in de opvang wordt ingezet. ‘Dan moet je flexibel zijn en makkelijk met iedereen kunnen communiceren’, weet Kuiten.
In het decembernummer van Management Kinderopvang lees je meer over de competenties van de toekomstige IKC-medewerker.