Minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen gaat in overleg met de branche over een convenant waarin afspraken worden vastgelegd. Deze gaan over een verplichte training en rijvaardigheidstoets met de stint, verkeerskennis en veilige routes. Aangepaste wetgeving duurt te lang, maar zo’n convenant geldt tot er wetgeving is. Nog voor de start van komend schooljaar moet zo’n convenant worden opgesteld.
Toch 10 zitplekken
Goed nieuws voor de sector is dat de minister bereid is om de acht zitplekken te heroverwegen en toch tien plekken in de stint te creëren. Dit is een uitdrukkelijke wens van de sector omdat er dan geen extra personeelsinzet nodig is om kinderen te vervoeren. Van Nieuwenhuizen stelde eerder maximaal acht zitplekken voor omdat ze daarbij aansloot bij Europese wet- en regelgeving die zegt dat je met rijbewijs B maximaal acht kinderen mag vervoeren. Voor meer personen heb je officieel rijbewijs D nodig.
Afdwingbare regels
Nu legt ze uit dat ze openstaat voor tien zitplekken. Maar dan moeten er wel strikte afspraken worden gemaakt over veiligheid en het moet iets afdwingbaars zijn. Meer kinderen in een stint betekent immers meer risico. Ze wil dat het convenant dat ze opstelt in samenwerking met ouders en de sector dan ook echt ‘wat voorstelt’.
Zelfregulering
Bij de Brancheorganisatie Kinderopvang wordt tevreden gereageerd over de mogelijkheid om gezamenlijk tot een tijdelijk convenant te komen. Voorzitter Felix Rottenberg: ‘Iedereen wil kinderen veilig vervoeren en daarom ben ik blij dat we vanuit de praktijk van onze leden overtuigende voorbeelden konden aandragen. Dit convenant biedt de sector ruimte (en verantwoordelijkheid) tot zelfregulering. Het overbrugt de periode tot er een nieuw wettelijk kader voor bijzondere bromfietsen, waaronder de stint, is vastgelegd.’
3.000 stints aanpassen
Begin dit jaar maakte de fabrikant bekend dat hij nog voor het nieuwe schooljaar alle 3.000 stints wilde aanpassen om weer op de weg te kunnen. De Tweede Kamer voelde daar wel voor, omdat veel kinderopvanglocaties de wagen gebruikten.
Planning
Het tijdelijke toelatingskader treedt begin mei in werking. Vanaf dat moment kunnen fabrikanten een aanvraag indienen voor voertuigen die voldoen aan dit tijdelijke kader nieuwe eisen van de stint. Vervolgens gaat het RDW de aanvraag voor het desbetreffende voertuig inhoudelijk beoordelen. Het advies dat volgt wordt voorgelegd aan de minister die een besluit neemt over de aanvraag. Dit tijdspad zal maximaal 12 weken in beslag nemen dus zou vóór september dit jaar, dus voor aanvang van het nieuwe schooljaar afgerond moeten kunnen worden.
Nieuwe naam?
Als het aan VVD-Kamerlid Remco Dijkstra ligt, krijgt de stint straks een andere naam. Hij vindt dat de naam stint besmet is sinds het dodelijke ongeluk afgelopen september. Hij stelt de naam Christoffel voor, naar Sint-Christoffel; de patroonheilige van de reizigers, alle verkeersdeelnemers. ‘Dat zou veel beter zijn.’
Bronnen: NOS en BMK