Scholen kunnen onderhoud gebouw niet betalen

Bij veel scholen is er sprake van ernstig achterstallig onderhoud. Dit kunnen zij niet zelf betalen.
oud schoolgebouw.jpg
Vooral schoolgebouwen uit de jaren vijftig

Maar zeventig tot tachtig scholen per jaar, circa 1 procent, krijgen een nieuw onderkomen, terwijl ruim de helft van alle gebouwen inmiddels over de houdbaarheidsdatum is. Veel gemeenten hebben niet genoeg geld opzijgezet voor onderwijshuisvesting. Dit meldt het AD. Vooral gebouwen uit de jaren vijftig, zestig en zeventig zijn in zeer slechte staat. Zo hebben nog veel gebouwen enkel glas, zijn de stookkosten torenhoog en zijn veel kozijnen verrot.

Hogere kwaliteitseisen schoolgebouw

De VNG erkent in het AD dat de gereserveerde bedragen te laag zijn. ’Ze zijn gebaseerd op normen uit 1985 voor het neerzetten van een sober, doelmatig schoolgebouw,’ zegt woordvoerder Liane ter Maat. ‘De bedragen houden geen rekening met hogere kwaliteitseisen.’ Bouwers rekenden vorig jaar 2,6 procent aan kosten, dit jaar al 6,6 procent. Eerder waarschuwden de PO Raad en experts in onderwijshuisvesting al dat leerlingen onnodig lang les in verouderde schoolgebouwen omdat gemeenten en schoolbesturen het oneens zijn over huisvestingskosten.

Nieuwbouw in plaats van renovatie

De gemeenten zijn verantwoordelijk voor nieuwbouw, de scholen voor onderhoud van de gebouwen. Daartussenin ligt echter een grijs gebied: wie draait op voor een ingrijpende, levensduurverlengende renovatie van een schoolgebouw? In de huidige situatie ontstaat vaak een patstelling, aldus een woordvoerder van de PO Raad. Veel scholen hebben het budget niet voor een grote upgrade en vragen de gemeente om een bijdrage. Hoewel die daarvan zou profiteren – er hoeft dan immers geen nieuwbouw meer te komen – weigeren veel gemeenten mee te betalen. Ze zijn daartoe wettelijk ook niet verplicht. Gevolg is dat schoolbesturen weinig anders kunnen doen dan nieuwbouw aanvragen. ‘En dan ligt de rekening alsnog op het bordje van de gemeente.’

Een ‘pedagogisch’ gebouw daagt kinderen uit en stimuleert kinderen in hun verschillende ontwikkelingsfasen. Bestaande schoolgebouwen kunnen prima worden aangepast om kinderen van 0-12 jaar te huisvesten én pedagogische principes goed uit te dragen Gerike Ritsema onderzocht bestaande onderwijshuisvesting in relatie tot integrale kindcentra>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.