Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties13

Samsom zet kinderopvang bij peuters buitenspel

Peuters moeten vanaf hun derde jaar naar school, vindt PvdA-leider Diederik Samsom. Hij hoopt hiermee de kloof tussen arm en rijk vroegtijdig in de kiem te smoren. Vanuit de branche, maar ook vanuit de politiek wordt er enigszins verbaasd gereageerd op het idee. Zij pleiten namelijk al langer voor een ontwikkelrecht voor alle peuters. Het is juist partijgenoot en minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher die deze plannen tegenhoudt.
Diederik Samsom pleit voor het onderwijzen van alle 3-jarigen in Nederland om segregatie te voorkomen. Maar vergelijkbare plannen van de VNG komen er bij minister Asscher en het kabinet niet door.
Diederik Samsom pleit voor het onderwijzen van alle 3-jarigen in Nederland om segregatie te voorkomen. Maar vergelijkbare plannen van de VNG komen er bij minister Asscher en het kabinet niet door. - Foto: ANP

Samsom schreef zijn betoog in een opiniestuk in de Volkskrant. Hij ziet en leest in onderzoeken dat de verschillen in de samenleving groter worden en dat ze van generatie op generatie worden overgedragen. ‘Mensen met een hoge opleiding kiezen een partner met hoge opleiding en krijgen kinderen met een zeer grote kans op een hoge opleiding, en begeven zich in kringen van mensen met een hoge opleiding. Hetzelfde geldt voor mensen met een lagere opleiding.’

Niet-cognitieve vaardigheden

De oplossing voor dit probleem ligt volgens de PvdA-leider bij het investeren in jonge kinderen. Allereerst pleit hij voor beter onderwijs. ‘De grandioze verheffing die ons onderwijs de afgelopen decennia heeft gerealiseerd, mag niet stoppen nu de te overbruggen achterstanden hardnekkiger worden.’ Maar de oplossing ligt volgens Samsom vooral vóór die tijd, als de niet-cognitieve vaardigheden van kinderen worden aangeleerd. ‘Als we het in de toekomst aandurven om het schoolgaan al op 3-jarige leeftijd te beginnen, geven we een nieuwe impuls aan het onderwijs als verheffingsmachine.’

Ontwikkelrecht VNG

Het voorstel van Samsom heeft veel raakvlakken met het voorstel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), die ook wordt gesteund vanuit de kinderopvangbranche (Brancheorganisatie Kinderopvang) en het onderwijs (PO-Raad). De VNG pleit voor een ‘ontwikkelrecht’ voor alle peuters, ongeacht of hun ouders werken of niet. Dat houdt in dat alle peuters van 2,5 tot 4 jaar minimaal twee dagdelen naar een peuteropvang gaan. Des te opvallender is het dat dit plan er maar niet doorkomt bij het kabinet waarvan de PvdA deel uitmaakt. De steun voor het VNG-plan groeit bij oppositiepartijen. Het kabinet blijft er, bij monde van minister Lodewijk Asscher, op hameren dat er geen geld is voor het plan.


Vroeg en Voorschoolse Educatie

Het kabinet hecht grote waarde aan het behouden van twee verschillende financieringsstromen voor peuteropvang. Kinderopvangtoeslag is bedoeld voor peuters van werkende ouders, VVE-subsidie voor peuters met een ontwikkelachterstand. Door de harmonisatie komen peuters op dezelfde groepen terecht. Volgens minister Asscher maken de VVE-gelden het voor gemeenten mogelijk om alle peuters te bereiken. In veel gemeenten is dat echter nog niet het geval en valt een groep kinderen die buiten de twee financieringsstromen valt (omdat één ouder werkt en zij geen ontwikkelachterstand hebben) tussen wal en schip.

Spelend leren

Op Twitter verbazen werknemers en werkgevers uit de kinderopvangbranche zich erover dat het onderwijs als partij genoemd wordt om 3-jarigen ’te verheffen’. De peuterleeftijd is dé specialiteit van de kinderopvangbranche en het peuterspeelzaalwerk. Al jaren investeert de overheid fors in vroeg- en voorschoolse educatie via deze instanties. De kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk zien erop toe dat educatie spelenderwijs gebeurt en vrezen dat de nadruk binnen een school te veel komt te liggen op leren in plaats van spelen. BOinK-voorzitter Gjalt Jellesma: ‘Het primair onderwijs richt zich op kinderen vanaf 4 of 6 jaar. Voor die tijd leer je vooral door te spelen. Hoe je dat het beste kunt doen, weten de kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk. Die kennis is er niet bij het onderwijs.’


De gemeente Rotterdam lijkt PvdA-leider Samsom te hebben geïnspireerd voor zijn opiniestuk. Onlangs werd bekend dat alle Rotterdamse peuters vanaf hun tweede levensjaar naar school gaan. In groep 0 worden ze, spelenderwijs, klaargestoomd voor de basisschool. De kinderopvang wordt nauw betrokken bij deze plannen. Lees meer >>

13 REACTIES

  1. De kinderopvang en de peuterspeelzalen kunnen deze rol bedoeld door Samson prima op zich nemen. Doen ze gedeeltelijk al.
    De vraag is denk ik profileert deze sector zich hier genoeg op?
    Laten we genoeg zien dat dit een rol is die de sector vervult.
    Misschien niet.

  2. Lees alle reacties
  3. De heer Samson geeft de kinderopvang een klap in het gezicht .
    Hij gaat voorbij aan de meerwaarde van de kinderopvang ,het voor bereiden van kinderen op de basisschool is al sinds een aantal jaren een geven in de kinderopvang,maar ja wie weet is de heer Samson van mening dat er alleen maar luiers worden verschoon in de kinderopvang.Jammer dit getuigd voor de zoveelste keer ,dat de heer Samson niet weet waar hij over praat.

  4. Volgens mij is er iets vreemds aan de hand. De kwaliteit van onderwijs bleek in 2011 behoorlijk terug te lopen. Dat heeft een effect op de economie (onderzoek vanuit het ministerie). De kwaliteit moest verbeteren. Het lijkt nu net alsof wij de kwaliteit van onderwijs verhogen door kinderen al met 3 jaar naar school te doen omdat ze dan met minder taalachterstand hun dosis kennis tot zich gaan nemen. Kinderen leren van elkaar, van sociale contacten, van eindeloos boekjes lezen en liedjes zingen, kinderen leren van pedagogisch medewerkers die op een niet schoolse manier kinderen dingen bijbrengen over kleuren, vormen, systemen, natuur, motorische ontwikkelingen, taalontwikkelingen…noem maar op. Verbloem het onderwijs probleem niet met het plan om 3 jarige kinderen al naar school te laten gaan. Steek energie en geld in de kinderopvang ipv het tot een nulpunt te brengen. De landelijke, dramatische terugloop in de kinderopvang heeft een direct effect op de kinderopvang en dus een direct effect op kwaliteit. Minder kinderen, minder medewerkers meer flexibiliteit van personeel op groepen, meer verschuivingen van kinderen in diverse stamgroepen. Met andere woorden: Zorg dat de kinderopvang terug in haar kracht komt, waar wij overigens allemaal zelf óók verantwoordelijk voor zijn. Ik geloof niet in met 3 jaar naar school, ik geloof in goede kinderopvang!

  5. Inderdaad Diederik het probleem mbt taalachterstand zie je bij steeds meer kinderen. De goedbedoelde VVE programma’s in ‘kracht’ wijken levert niets op. ze worden bij elkaar gestopt in groepen met andere kinderen met eenzelfde achterstand. Ik, als eigenaar van een aantal particuliere kinderdagverblijven, wil graag een aantal plekken reserveren voor deze kinderen. Dikwijls krijg ik te maken met kinderen die met hun, voor internationale bedrijven werkende, ouders meeverhuizen naar Nederland. Zij spreken geen Nederlands. Bijna allemaal zitten na ongeveer een jaar op niveau. Kinderen met 3 jaar naar school sturen vind ik echt geen goed idee. Kinderen moeten veel te vroeg al veel te veel. Geef ze de ruimte om kind te zijn en laat ze spelenderwijs van elkaar leren.
    Laten we er alsjeblieft voor waken dat we een generatie ‘opvoeden’ die straks massaal rond hun dertigste in een Burn-Out raken omdat ze hun hele leven lang al overvraagd worden.

  6. Ik verbaas me iedere keer over de reacties. Hoezo zouden ze op scholen niet weten hoe ze om moeten gaan met VVE? Ook zij zijn VVE-aanbieders en hebben VVE-geschoold personeel. En hoezo zouden zij minder kennis hebben? Het personeel van een basisschool mag met hun diploma zó in de kinderopvang werken. (andersom niet) Ik vraag me nog wel af hoe ze dit precies willen organiseren, maar sta er niet direct negatief tegenover. Eerder positief zelfs. Maar dat komt door mijn persoonlijke ervaring. Mijn kinderen verveelden zich in de kinderopvang vanaf 3,5 jaar te pletter. Zij waren er toen al echt aan toe om naar school te gaan. Helaas moesten ze wachten totdat ze vier jaar oud waren.

  7. Kinderen vanaf 3 jaar (een paar dagdelen per week) in een leerrijke omgeving laten verblijven daar is niets mis mee. Integendeel zelfs. Kinderen leren dan spelenderwijs erg veel. Gebeurt nu ook al op peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Zou eigenlijk voor alle peuters (gratis) toegankelijk moeten zijn. Dan bereik je voornamelijk de groep waar Samsom op doelt. Maar moet niet door het onderwijs geregeld worden.

  8. Ik ben het eens met A. Boer: kinderen moeten de mogelijkheid houden om te spelen, want dan leren ze het meest. Op school komt er naast het spelen toch al de schoolse sfeer van ‘blijven zitten en meedoen’ om de hoek kijken. En dat terwijl wij op mijn werk getraind zijn (en blijven) in VVE en daarmee een mooi en goed instrument hebben om jonge kinderen spelenderwijs nieuwe (taal-) vaardigheden aan te leren. Laat ONS de kinderen dan ook die kans geven!!!!!!

  9. Dit is echt ongelooflijk. Samson maakt de kinderopvang niet alleen stuk. Heel Nederland wordt om zeep geholpen.
    Weer meer werkloze pedagogisch medewerkers.
    Weer minder kinderen naar de opvang (kdv, bso), want deze ontslagen medewerkers houden dan ook hun kinderen thuis. En dat levert weer meer werkelozen op. Vicieuze cirkel. En dan ook nog eens dit er boven op.
    Schoenmaker Samson houdt je bij je leest! Investeer in Nederland, investeer in de economie, investeer in de kinderopvang.
    Hij kan maar beter uit de kamer. Hij is gevaarlijk voor de economie. Zo komt Nederland NOOIT uit de crisis.
    Bovendien kom ik uit het onderwijs. En mijn vraag is: Mag een kind nog kind zijn? Zijn eigen kinderen zijn nu al wat groter. Hij weet ook dat zijn achterban die op hem stemt, juist veel allochtonen zijn. Dat is niet erg. Maar zij hebben kinderopvang nodig. En juist zij maken er geen gebruik van. En op school zal dat straks niet beter gaan. Mensen die uit een ander land komen, spreken vaak thuis, wanneer beide ouders uit een ander land komen, vaak hun eigen taal. Dat is een feit. Daar moet wat aangedaan worden. Zodra de kinderen dagelijks gewoon Nederlands spreken en leren, zal het ook beter gaan met de achterstand. Alleen dat durft Samson niet te zeggen. Dan valt hij zijn stemmers aan.
    Dit is geen discriminatie. Ik heb een buitenlandse partner.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.