Samenwerking onderwijs niet alleen maar voordelig

Meer samenwerking tussen kinderopvang en basisonderwijs levert niet alleen maar voordelen op voor ouders en kinderen. Natuurlijk is het handig als ouders voor beide voorzieningen op één plek terecht kunnen, maar het kan ook hun keuzevrijheid beperken. Dit concluderen onderzoekers van het Centraal Planbureau (CPB).

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
IKC-voordelen.jpg
Werkende ouders zijn eerder geneigd om te kiezen voor een school met een inpandige kinderopvang of bso dan niet werkende ouders. - Foto: Fotolia

In het rapport Samenwerking kinderopvang en onderwijs wil het CPB een helder beeld scheppen over de voor- en nadelen van verschillende samenwerkingsvormen. Natuurlijk zijn er voordelen van samenwerken. Door kinderopvang en basisonderwijs één locatie te laten delen, kost het ouders minder tijd om hun kinderen van de opvang te halen. Een inhoudelijk betere samenwerking kan, zolang de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang op orde is, positief zijn voor de ontwikkeling van kinderen. Dit voordeel is er vooral voor kinderen met een taal- of onderwijsachterstand. En daarmee plaatsen de onderzoekers meteen een kanttekening. Deze groep maakt namelijk relatief minder gebruik van kinderopvang dan kinderen van werkende ouders.

Segregatie

De onderzoekers keken ook of meer samenwerking positief is voor de arbeidsparticipatie van ouders. Dit effect treedt op als de kinderopvang financieel aantrekkelijk wordt, maar als een kinderopvang meer gaat samenwerken met de school, heeft dit nauwelijks effect op de arbeidsparticipatie. Een negatief effect zagen de onderzoekers als het gaat om segregatie. Samenwerking leidt er niet toe dat laagopgeleide ouders meer gebruik gaan maken van een brede school of IKC. Sterker nog, werkende ouders zijn eerder geneigd om te kiezen voor een school met een inpandige kinderopvang of bso dan niet werkende ouders. Het verschil wordt dan alleen maar groter.

Keuzevrijheid

Dan is er nog de keuzevrijheid van ouders. Scholen kunnen maar met een beperkt aantal kinderopvangorganisaties intensief samenwerken. Ouders die kiezen voor het samenwerkingsverband, staan dan minder open voor opvang buiten de brede school of het IKC. De keuze van de school of de kinderopvang beperkt daarmee de keuzevrijheid van ouders, vinden de onderzoekers.

Eerder besteedde Kinderopvangtotaal ook al aandacht aan de vraag of het IKC een heilig model is waar de kinderopvang naartoe moet. Hier wordt zeer uiteenlopend over gedacht in de kinderopvangbranche. Gijs van Rozendaal, voorzitter regiegroep Kindcentra 2020, reageerde op de discussie: ‘Natuurlijk moet een kindcentrum geen blauwdruk worden.’ Lees meer

Lichte samenwerking

Dat betekent niet dat het CBP samenwerking tussen beide kindvoorzieningen afraadt. Met een lichte samenwerking, is er wel degelijk een positief effect te zien bij kinderen. Denk aan tegelijkertijd met dezelfde thema’s werken of informatie delen tussen school en bso over kinderen. Deze samenwerking vraagt om een beperkte tijdsinspanning en heeft een klein positief effect op de betrokken kinderen omdat er maatwerk geboden kan worden.

Kwaliteit kinderopvang

Los van de samenwerking  tussen kinderopvang en basisonderwijs, zijn er effectievere of beter uitvoerbare maatregelen te bedenken die gunstig zijn voor integratie, toegankelijkheid en arbeidsparticipatie. Dit zit hem volgens de onderzoekers vooral in het verbeteren van de toegankelijkheid en de kwaliteit van kinderopvang. Deze maatregelen zijn ook in de huidige situatie te realiseren waarin opvang en onderwijs relatief zelfstandig opereren. Wel hangt aan deze laatste maatregelen een behoorlijk prijskaartje.

Bekijk het rapport Samenwerking kinderopvang en onderwijs

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.