In Engelstalige landen bestaan superscholen al langer en de ervaringen zijn positief. Het VPRO-programma Tegenlicht besteedt op maandagavond 30 september aandacht aan het fenomeen ‘superschool’.
Achterstandswijk
De superscholen richten zich vooral op achterstandswijken waar, al vanaf dat het kind twee jaar oud is, wordt ingezet op de preventie van taalachterstand. De initiatiefnemers zijn ontevreden over de manier waarop kinderen in achterstandsposities nu worden onderwezen. Cito-scores blijven in de achterstandswijken nog altijd achter vergeleken met het landelijke gemiddeld. Het aantal vroegtijdige schoolverlaters is in de achterstandswijk hoger dan elders in het land.
Regelgeving
In de superschool worden kinderen vanaf hun tweede jaar opgevangen. In Nederland bestaat een samenwerking tussen peuter-, kleuter-, basis- en voortgezet onderwijs nog nergens, maar volgens Van ’t Zelfde bestaat er geen regelgeving waaruit blijkt dat samenvoegen niet kan.
Creativiteit en fantasie
Wie precies verantwoordelijk is voor het peuteronderwijs, komt niet duidelijk naar voren in de plannen van Van ’t Zelfde. Wel wil hij alleen werken met bevlogen docenten die bij voorkeur universitair geschoold zijn. Van ’t Zelfde vindt dat kinderen tijdens de lessen veel meer dan nu gebruik mogen maken van hun creativiteit en fantasie. Volgens de wet is er alleen een minimum aantal lesuren, geen maximum. De superschool heeft daarom zijn lestijden kunnen verruimen. Zo hebben de kinderen een goede leeromgeving, iets wat thuis vaak ontbreekt.
Buitenschoolse opvang
Buitenschoolse opvang speelt ook een belangrijke rol omdat Van ’t Zelfde vindt dat kinderen dan moeten kunnen doen wat ze thuis nooit zullen doen. Als voorbeeld noemt hij duiken en klimmen. Het lerarenteam wordt gevraagd om voor deze ervaringen onbetaalde overuren te maken. Verder zoekt hij financiële steun om deze activiteiten te kunnen ondernemen, maar ook om bijvoorbeeld beurzen binnen te halen zodat leerlingen hun vervolgopleiding kunnen betalen.
Toezicht op het kind
Straffen komt op de ‘superschool’ niet voor
Dat wil zeggen dat er beloningen zijn als leerlingen uitblinken. Voor goed presterende leerlingen wordt bijvoorbeeld een buitenlandreis georganiseerd. Het is belangrijk om te weten wie het kind is, vindt de initiatiefnemer. Omdat een kind al vanaf zijn of haar tweede jaar naar de superschool gaat, is het makkelijker om toezicht te houden op een kind en het gezin.
Kamerleden reageren in eerste instantie enthousiast op de plannen van Van ’t Zelfde. ‘Het is goed te zien dat Van ’t Zelfde zoveel passie heeft voor het verbeteren van het onderwijs’, zegt Tanja Jadnanansing (PvdA) in Trouw. ‘Vooral vanwege de aanval op achterstanden verdient de school een compliment. Het kabinet heeft gelukkig ook ambities en komt nog met voorstellen de taalachterstanden effectiever te bestrijden.’
‘Voor goed presterende leerlingen wordt bijvoorbeeld een buitenlandreis georganiseerd’.
He jakkes. Dus het kind dat enorm zijn/haar best doet maar het iets minder goed doet dan de medeleerling die door de stof heen sloft, mag niet mee? Stukje prestatiemaatschappij die me niet wenselijk lijkt.
De kleuteronderwijzers vinden het nu al niet meer leuk, laat staan als ze ook nog de luiers van 2jarigen moeten verschonen!
http://wegwijs.in/kleuteronderwijs/2013/09/30/ik-stop-ermee-8/
sorry. ik geloof hier niet in. goed bedacht maar alles valt en staat met de medewerking van ouders. wordt er thuis te weinig of geen aandacht aan besteed dan is het een kansloze missie. ik zie de euro’s alweer met bakken over de schutting vliegen… mensen: het is een mentaliteitsprobleem.. dat los je niet op met een zogenoemde ‘superschool’..