Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Pedagogische kennis kinderopvang breder inzetten’

Ouders lopen vaak rond met vragen over de opvoeding, bijvoorbeeld over voeding, ontwikkeling of gedrag. Terwijl de antwoorden dichtbij voor het oprapen liggen, bijvoorbeeld in de kinderopvang, wordt er vaak niet of op de verkeerde plekken naar antwoorden gezocht. Dat kan anders vinden ze bij kinderopvangorganisatie Humanitas.
1Humanitas-Fotolia.jpg
In de kinderopvang hebben we dagelijks contact met ouders en met kinderen en horen dagelijks hun vragen en zorgen. - Foto: Fotolia

‘Te snel worden vragen van ouders opgetild naar een specialistisch niveau’, zegt Sacha Ausems, voorzitter van de Raad van Bestuur bij Kinderopvang Humanitas in het blad Elsevier.’ Kinderen komen in specialistische zorg terecht, waarbij de – wellicht ongegronde – zorg en angst van ouders is dat ze in het proces hun kind kwijtraken. Hierdoor ontstaat er een hobbel om dit soort gewone vragen te blijven stellen. Hulp zoeken is helaas vaak taboe.’

It takes a village…..

Volgens Ausems liggen antwoorden op gewone vragen vaak dichtbij voor het oprapen. Dat kan bij pedagogisch medewerkers zijn, bij leerkrachten of misschien de jeugdverpleegkundige: mensen die veelal in de vertrouwde omgeving van gezinnen te vinden zijn. ‘Ouders blijven zelf dan autonoom, en in regie, maar ze ervaren meer steun.’ Ausems verwijst in het interview naar de ‘It takes a village to raise a child-gedachte’.

Instanties zoals de kinderopvang,  de school, het consultatiebureau en de gemeente zouden samen een “village” kunnen vormen waarbinnen de ontwikkeling van kinderen wordt gefaciliteerd. Maar dit kunnen volgens Ausems ook sportclubs of bibliotheken zijn waar ouders en kinderen samen komen. ‘We moeten onze denkpatronen en het systeem kantelen van institutioneel naar kindcentraal. We moeten leren én durven denken vanuit de leefwereld van het kind.’ Een voorbeeld daarvan is dat leerkrachten en pedagogisch medewerkers samen groepen leiden. De leerkracht vervult de didactische rol terwijl de pm’er zich richt op het ontwikkelingselement en kijkt naar het welbevinden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. ‘Dit is slechts één manier waarop professionals hun specifieke kennis kunnen delen met andere partijen.’

Gezinnen in beeld

Ausems heeft veel vertrouwen in wat zoiets op kan leveren. ‘We verwachten dat er minder specialistische zorg nodig is en dat dit een enorme winst oplevert voor het welbevinden van kinderen.’ Bij Kinderopvang Humanitas staan ze te trappelen om hun kennis met andere partijen te delen. Ausems: ‘Wij hebben bijvoorbeeld veel gezinnen in beeld die bij veel instanties niet of onvoldoende bekend zijn. Ook hebben we dagelijks contact met ouders en met kinderen, horen dagelijks hun vragen en zorgen. Die kennis zouden we kunnen inzetten in het belang van die kinderen en hun ouders.

In hetzelfde interview laten Maureen Hofstede, locatiemanager en Sander Pommé, regiodirecteur bij Kinderopvang Humanitas zie hoe ze de samenwerking al proberen te zoeken. Hofstede is in Enschede aangeschoven in een consultatieteam gericht op jonge alleenstaande moeders. Zij hebben vaak geen baan waardoor ze in een kleine wereld leven. ‘Ze hebben moeite zaken als subsidies te regelen met de gemeente, snappen niet hoe de kinderopvang werkt of lopen tegen financiële problemen aan. Ik neem vragen over kinderopvang en opvoeding voor mijn rekening.’ In Weert heeft Kinderopvang Humanitas samen met het COA een peuteropvang opgezet.

Het thema van de Week van de Opvoeding 2017 (2-8 oktober) is ‘Buiten de lijntjes’. Want ‘iedereen heeft zijn of haar eigen verhaal en eigen behoeften. Niemand hoort in een hokje’. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.