Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Pedagogenplatform ontwikkelt pedagogisch kwaliteitskader

Het Landelijk Pedagogenplatform kindercentra (LPk) heeft een pedagogische visie uitgeschreven ter inspiratie voor de nog te ontwikkelen kwaliteitsvisie voor de kinderopvang. Deze visie wordt momenteel ontwikkeld door Bureau kwaliteit in samenwerking met branchepartijen in de kinderopvang. Het Landelijke Pedagogenplatform heeft vijf sleutelfactoren geformuleerd die wat hen betreft de basis zijn van pedagogische kwaliteit.
Pedagogenplatform ontwikkelt pedagogisch kwaliteitskader
Foto: ANP

BKK is de opdrachtgever voor het ontwikkelen van een visie op kwaliteit. Dit maakt onderdeel uit van de Kwaliteitsagenda Kinderopvang die het ministerie van Sociale Zaken in 2012 heeft opgesteld. Iedere maand komen er allerlei mensen met verschillende expertise samen om invulling te geven aan het kwaliteitskader. Onder hen pedagogisch medewerkers, ondernemers, wetenschappers en pedagogen.

Wetenschappelijke inzichten

De Commissie Kwaliteit is druk bezig om te bestuderen wat er al is aan visies in het binnen- en buitenland. Het Pedagogenplatform heeft ook gezocht naar bestaande relevante wetenschappelijke inzichten en kennis over de ontwikkeling van jonge kinderen. Samen met, onder andere, de pedagogisch kaders en het NCKO-kwaliteitsmodel vormde dit de basis om een eigen pedagogische visie uit te schrijven. Hiermee wil het Pedagogenplatform een voorzetje geven op de kwaliteitsvisie die nu wordt ontwikkeld.

Vijf sleutelfactoren

LPk is een voorstander van een verplicht landelijk kwaliteitskader voor de kinderopvang waar de branche volgens hen veel behoefte aan heeft. De bouwstenen, bestaande uit vijf pedagogische sleutelfactoren, vormen de basis van deze visie. Deze komen voor een deel overeen met de vier pedagogische doelen uit de Wet kinderopvang. De kwaliteit van de kinderopvang wordt bepaald door: ‘persoonlijke en sociale competenties van kinderen’, ‘het overdragen van normen en waarden’, ‘emotionele veiligheid en welbevinden’, ‘gezondheid en fysieke veiligheid voor kinderen’ en als laatste doel is daaraan toegevoegd ‘opvoedingspartnerschap met ouders’.

Horizontale groepen

Het Pedagogenplatform heeft verdere wensen per ‘bouwsteen’ geformuleerd zoals de wens voor een minimum van 5 dagdelen kinderopvang per week voor kinderen van 2-12 jaar, het maximaal aantal verschillende medewerkers dat gedurende een maand op een groep werkt en de voorkeur voor horizontale groepen.

Raamwerk

De ontwikkelaars van het Pedagogenplatform hopen met de bouwstenen ‘een zinvol raamwerk te leveren voor beleidsmakers, wetenschappers en uitvoerend werkers die zich inzetten voor een pedagogisch ingekleurd kinderopvangaanbod in Nederland’. De algemene kwaliteitsvisie waar BKK nu druk mee bezig is, moet in het najaar van 2014 gereed zijn.

Bekijk de bouwstenen voor een pedagogisch kwaliteitskader hier

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.