Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Partou en Kans² onderzoeken effecten van opleiding Baby’s in de kinderopvang

Kans Kwadraat (Kans²) deed samen met Partou Kinderopvang onderzoek onder 202 pedagogisch medewerkers die de opleiding ‘Baby’s in de kinderopvang’ volgden. Hoe ervaren zij de opleiding en is hun babykennis toegenomen?

Samen opleiden en evalueren

‘Kans² heeft inmiddels ruim 12.000 pm’ers opgeleid in het werken met baby’s. De beoordelingen van pm’ers en kinderopvangorganisaties zijn positief,’ vertelt Vincent Polman, directeur van Kans². ‘Om daadwerkelijk het effect van de opleiding te onderzoeken is ontzettend spannend, maar tegelijkertijd ook essentieel. Met Partou wilden we die uitdaging aangaan. Het onderzoek is onderdeel van onze jarenlange samenwerking op het gebied van trainen en opleiden.’

‘De afdeling Monitoring, Wetenschap & Advies (MW&A) is nog vrij nieuw binnen Partou,’ vertelt onderzoeker Sanne de Vet van MW&A. ‘We doen zelf onderzoek, met studenten of een externe partner. Uitgangspunt is dat de onderzoeksresultaten pm’ers helpen in hun werk met baby’s, peuters of op de buitenschoolse opvang.’

Opzet onderzoek

De IKK-erkende babyopleiding richt zich op hoe de pm’er kan bijdragen aan de veiligheid, geborgenheid en ontwikkeling van baby’s. Het bestaat uit online theorie, een kennistoets en praktijkopdrachten met persoonlijke feedback van pedagogisch beoordelaars. ‘Bij Partou gaven twee extra intervisies met een pedagogisch coach meer ruimte om de praktijkopdrachten te bespreken met collega’s. Daarnaast is een individueel coachgesprek toegevoegd,’ legt Vincent uit. ’We juichen dit soort maatwerk toe om het geleerde in de praktijk te borgen.’

Het onderzoek is uitgevoerd in de periode augustus 2022 t/m januari 2023 en geeft een beeld van de kennistoename van de pm’ers. Met een kennistoets vooraf én achteraf is gemeten of de kennis is toegenomen. Sanne vertelt dat 202 van de 670 van de pm’ers die de opleiding volgden wilde meewerken. ‘Maar liefst de helft vindt het belangrijk dat opleidingen effectief zijn. De onderzoeksgroep was heel divers qua werkervaring, opleidingsniveau en leeftijd. 60% werkte op een verticale groep. Maar de verschilscores tussen de voor- en nameting hingen niet samen met een van deze factoren.’


Mooie resultaten

De onderzoeksresultaten laten zien dat:

  • de kennis van pedagogisch medewerkers over het zorgen voor baby’s significant is toegenomen na het volgen van de babyopleiding.
  • 95% van de pm’ers zelf aangeeft nieuwe kennis te hebben opgedaan.
  • 93% van de pm’ers het idee heeft dat hun omgang met baby’s is veranderd door de opleiding.

Bij de nameting deelden pm’ers mooie veranderingen in hun pedagogisch handelen. Een greep uit hun verhalen:

  • Ik neem meer tijd tijdens interacties met de baby’s en geef hen nu voldoende tijd om te reageren.
  • Ik let meer op de groepsinrichting en het effect hiervan op de baby’s.
  • Ik ben alerter geworden in het oppikken van signalen en het reageren hierop.

De leeropbrengst was vooral: kennisverrijking, opfrissing en nieuwe inzichten. ‘Bewustwording werd vaak genoemd, dat horen we ook terug van managers en coaches,’ benadrukt Sanne. ‘Ze zijn zich weer bewust hoe belangrijk en essentieel hun rol is in de ontwikkeling van de baby’s op hun groep.’

‘Pm’ers zijn positief verrast hoe leuk online leren is en hoeveel ze daarvan opsteken in combinatie met de praktijkopdrachten,’ vertelt Marieke Platenkamp, als onderwijskundige bij Kans² betrokken bij het onderzoek. ‘Een pm’er ging anders werken met baby’s, omdat dit door haar collega’s zo werd afgesproken. Pas toen zij onze opleiding zelf doorliep, begreep zij het precieze waarom ervan en zag ze het positieve effect bij de baby’s. Dát geeft de kracht aan van deze opleiding: het gaat verder dan feitelijke kennis opdoen,’ vertelt ze enthousiast. ’Je gaat met je collega’s aan de slag om op een eenduidige manier met de baby’s te werken. Het mooiste is dat dit positieve gedrag zich als een olievlek verspreidt.’

Volgens Vincent is dat laatste wat je als organisatie wilt bereiken met het opleiden van medewerkers. ‘De pm’ers maken het verschil en verdienen aandacht voor hun pedagogisch functioneren. Niet alleen waar je in kunt groeien, maar ook de bevestiging vinden in wat je al goed doet en waarom dat zo belangrijk is voor de baby. Dat is waar zowel Partou als Kans² voor gaan.’

Meer informatie over de opleiding?

Baby’s in de kinderopvang: www.kanskwadraat.nl/babys-in-de-kinderopvang
Tekst: Barbara Janssen, marketing- en communicatiemedewerker Kans²

1 REACTIE

  1. Als je dit artikel over de babyopleiding leest, komen er vragen in beeld. De eerste is de vraag over wat voor beroep je hebt. Ook gastouder staat daar tussen. Vervolgens komen er vragen over je persoonlijk budget. Hierin zie je weer dat de vragensteller geen ervaring met gastouders heeft want anders zou je weten dat gastouders alles uit eigen zak en in eigen vrije tijd moeten doen als het ovet scholing gaat en zijn alle volgens vragen compleet nutteloos want je kunt niet invullen dat voor jou als gastouder dat persoonlijk budget echt niet geldt wat kdv organisaties wel krijgen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.