Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Overdracht is nog geen overgang

Hoe kan het dat de overdracht van voorschoolse voorzieningen naar de basisschool nog altijd ‘braakliggend terrein’ is? Dit concludeerden Regioplan en Sardes afgelopen najaar na onderzoek. In Management Kinderopvang doen zij suggesties voor hoe het beter kan.
Overdracht.jpg
Bij informatieoverdracht weten kinderopvangorganisaties en scholen niet altijd wat er vanuit juridisch oogpunt wel en niet mag. - Foto: Fotolia

IJsbrand Jepma, namens Sardes betrokken bij het onderzoek ‘Condities voor kwaliteit in kindvriendelijke overgang’ ziet in Nederland een wettelijke leemte als het gaat om de overgang van voorschool naar school. Bij de Onderwijsinspectie is de overdracht wel een onderdeel uit het inspectiekader. Maar bij de GGD die de kinderopvang en peuterspeelzalen controleert is het braakliggend terrein.

Controlerend orgaan

Jepma legt in een artikel over dit onderzoek in tijdschrift Management Kinderopvang uit dat de oplossing niet ingewikkeld of zwaar hoeft te zijn. ‘Een paar principiële afspraken kan al voldoende zijn en de rest laat je aan het veld over.’ Het liefst ziet hij wel een controlerend orgaan daar boven staan, bijvoorbeeld de inspectie of de gemeente.

Een fijne overgang van kinderopvang of peuterspeelzaal naar school heeft niet alleen een positief effect op het kind. Ook gezinnen, ouders en school- en kinderopvangmedewerkers profiteren ervan mee. Dit kwam er afgelopen najaar uit het onderzoek van Sardes en regioplan. Lees meer

Integraal Kindcentrum

Ideeën uitwisselen tussen opvang en school is belangrijk, vindt Jepma. ‘Hoe denk je over spelen, leren, ontwikkelen? Daarover moeten instellingen elkaar informeren. Dat kan op het niveau van coördinatoren geregeld worden om het niet afhankelijk te laten zijn van individuele medewerkers.’ In de VVE-systematiek is hiervoor subsidie, maar in de reguliere overgang van kinderopvang naar school is dit er niet. Jepma ziet ook dat het scheelt als voorzieningen als bij elkaar zitten, in een brede school of IKC.

Handreiking

Bij informatieoverdracht weten organisaties niet altijd wat er vanuit juridisch oogpunt wel en niet mag. Sardes en Regioplan roepen de overheid dan ook op om organisaties te ondersteunen met handreikingen, een website of andere informatiebronnen met goede voorbeelden en werkwijzen. Zo wordt voorkomen dat iedereen zelf het wiel moet uitvinden.

Ouders

Wat gemeenten op zijn minst kunnen regelen, is een gestandaardiseerd overdrachtsformulier voor de overgang van kinderen van voorschoolse voorzieningen naar de basisschool.  Kinderopvangorganisaties en scholen worden geadviseerd om verantwoordelijken aan te stellen voor een goede overgang. Verder advies vanuit Sardes en Regioplan is: betrek ouders, vraag toestemming en zorg voor sluitende procedures.

Houding scholen

Jepma benadrukt dat er echt niet voor ieder kind een zwaar dossier opgetuigd hoeft te worden. ‘Maar als een kinderdagverblijf lang heeft gezocht hoe je de ontwikkeling van een kind kunt stimuleren, dan is het jammer als dat bij de overgang allemaal verloren gaat. De beste tips komen echter wat Jepma betreft uit de branche zelf. Hij ziet dat de houding vanuit scholen zoals ‘wij weten het beter’ verandert. ‘Door de verbetering van kwaliteit van de kinderopvang, worden zij een interessantere partij voor een goede overdracht.’

Abonnees van Management Kinderopvang kunnen het volledige artikel lezen in het maartnummer. Dit nummer is ook digitaal in te zien (alleen voor abonnees)

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.