‘De kinderboeken zetten het kind en zijn hersenen steevast neer als de oorzaak voor de problemen die er zijn’, waarschuwt dr. Laura Batstra, die het onderzoek door Linda Foget en Caroline van Haeringen leidde. Zij onderzochten wat Nederlandse educatieve kinderboeken over ADHD schrijven. Batstra: ‘Zo wordt kinderen met een diagnose ADHD ten onrechte aangepraat dat ze een chronische hersenziekte hebben waar ze pillen voor moeten slikken.’
Andere oorzaken
Wat de kinderboeken missen, stellen de onderzoekers, is aandacht voor andere mogelijke oorzaken van ADHD zoals armoede, overbelaste ouders en leerkrachten en de prestatiemaatschappij. In vrijwel alle onderzochte kinderboeken wordt er vanuit gegaan dat ADHD een chronische hersenziekte is, die met medicatie behandeld moet worden. Toch laat wetenschappelijk onderzoek geen verschil zien tussen de hersenen van kinderen met of zonder ADHD.
Zorgen
De onderzoekers maken zich zorgen over wat het met kinderen doet als ze opgroeien met de onterechte aanname dat ze een hersenziekte hebben. Zij pleiten voor eerlijke voorlichting, niet alleen aan ouders en leerkrachten, maar ook aan kinderen zelf. Het onderzoek wordt binnenkort gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift ‘Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk’. In haar boek ADHD: Macht en Misverstanden, dat deze week verschijnt, brengt Batstra hardnekkige misverstanden over de Aandachtstekortstoornis met Hyperactiviteit (ADHD) in kaart.
Een man die onder valse namen negatieve recensies schreef over een Amsterdams kinderdagverblijf op Google Maps, moet 13.702 euro schadevergoeding betalen. Lees meer