Onderzoek: ‘Vroegeducatie leidt tot succesvol leven’

Kinderen die al vanaf zes weken oud kwaliteitsonderwijs krijgen, zullen zich ontwikkelen tot sociale en succesvolle volwassenen. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek.
1vroegeducatieANP.jpg
‘In het onderwijsprogramma dat deze groep kreeg is het belangrijkste de kwaliteit van de interactie tussen leraar en kind.’ - Foto: ANP

De studie, die wordt uitgevoerd door professoren verbonden aan Virginia Tech Carilion Research Institute, volgt sinds 1971 96 kinderen die deelnamen aan het Abecedarian Project, een onderwijsprogramma voor kinderen vanaf zes weken oud met een risicoachtergrond. 

Grote impact

De meest recente bevindingen van het Abecedarian Project gaan over kwaliteit van leven, gebaseerd op de ervaringen van de kinderen in de eerste vijf jaar van hun leven. Craigh Ramey, professor aan Virginia Tech Carilion Research Institute: ‘We zien dat wanneer we kwetsbare kinderen en gezinnen goede kwaliteit onderwijs, gezondheidszorg en sociale zorg bieden, dat een grote impact heeft op de kinderen wanneer zij volwassen zijn.’

Intensief onderwijs

De twee deelnemende groepen kregen gezondheidszorg, voeding en familieondersteuning vanuit de maatschappelijke dienstverlening. Eén groep kinderen kreeg daarnaast tijdens de eerste vijf levensjaren intensief onderwijs voor vijf dagen per week, 50 weken per jaar, vanaf dat zij zes weken oud waren tot zij naar de basisschool gingen.

Interactie leraar en kind

‘In het onderwijsprogramma dat deze groep kreeg is het belangrijkste de kwaliteit van de interactie tussen leraar en kind’, zegt Ramey. De educatieve activiteiten werden afgestemd op de specifieke behoeften van het kind en werden op een leuke en natuurlijke manier overgebracht. Ramey ziet dat als een cruciaal element in de resultaten van de studie.

Socialer

De uitkomsten laten zien dat kinderen die al vanaf zes weken oud onderwijs kregen socialer zijn, in het bijzonder binnen de familiekring, en een intieme relatie met hun ouders hebben wanneer ze volwassen zijn. Ook zouden deze kinderen een grotere kans hebben op een fulltime baan en betere levensomstandigheden zoals een eigen auto, een huis en spaargeld. Daarnaast hebben ze een sterker gevoel voor sociale gelijkheid.

Ramey hoopt dat dit onderzoek bewerkstelligt dat deze vorm van onderwijs beschikbaar komt voor ‘alle kinderen die het nodig hebben’.

Lees hier het originele verslag over de onderzoeksresultaten.

Dat baby’s meer kunnen leren dan soms wordt gedacht, bewijst het promotieonderzoek van Brigitte Keij. Daarin staat dat baby’s het ritme van hun moedertaal leren in de eerste zes maanden van hun leven. Lees meer

Langlopend onderzoek naar het effect van vroegschoolseducatie is er nog niet veel. Dat maakt dit Amerikaanse onderzoek dan ook waardevol. Wilt u dit onderzoeksresultaat delen met ouders? Download dan een korte tekst die u zo één op één kunt kopiëren in uw nieuwsbrief, op uw website of in een ander communicatiekanaal. Download de tekst

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.