Vijf jaar lang bestudeerden de onderzoekers op 27 Limburgse basisscholen het verband tussen luchtkwaliteit en schoolprestaties. Sinds de coronacrisis staat het ventileren van scholen sterk in de belangstelling, maar een goede ventilatie is dus ook belangrijk voor het verbeteren van leerprestaties.
Eén van de conclusies is dat leerlingen in slecht geventileerde lokalen een dertien procent lagere kans hebben op een have/vwo-advies dan leerlingen die toetsen maken in goed geventileerde lokalen. Daarmee zouden leerlingen in slecht geventileerde lokalen een veel lagere kans op deelname aan het hoger onderwijs hebben.
Rekenen
De slechte luchtkwaliteit vertraagt de cognitieve ontwikkeling van leerlingen, waarbij de sterkste effecten worden gemeten voor rekenen en taalvaardigheid. De gemeten effecten zouden zelfs groter zijn dan de invloed van de coronagerelateerde schoolsluitingen.
In 2020 heeft de Nederlandse overheid bijna 400 miljoen euro subsidie verstrekt aan basis- en middelbare scholen om de ventilatie in klaslokalen te verbeteren, maar in de helft van de Nederlandse basisscholen is de ventilatie niet op orde. Volgens de onderzoekers van de Universiteit Maastricht is nú het moment om met een investering van ruim €1.1 miljard een groot deel van het probleem op te lossen. Deze investering is een stuk kleiner dan de €5.8 miljard die aan NPO-middelen verstrekt is. Betere ventilatie is een veel goedkopere manier om hetzelfde resultaat te bereiken, stellen de onderzoekers.
Kleine investering
Een kleine investering in het kader van ‘meten is weten’ kan al veel schelen, tippen ze verder: een gemiddelde CO2-meter kost 200 euro en stelt scholen, docenten en leerlingen in staat om gedragsveranderingen door te voeren. Maar ze benadrukken daarbij wel: het systematisch verbeteren van luchtkwaliteit vereist echter een grootschaliger investeringsprogramma. Het recent gepresenteerde Manifest voor Goede Schoolgebouwen, een initiatief van de PO- en VO-raad en Bouwend Nederland, onderschrijft de noodzaak voor een dergelijk investeringsprogramma.
Gemeentes
Dat gezonde onderwijshuisvesting een blinde vlek is in de gemeentelijke politiek, blijkt uit een inventarisatie die Bouwend Nederland deed van alle 335 college-akoorden van 2022. Iets meer dan een kwart van de colleges heeft isolatie en ventilatie of duurzaamheid in onderwijshuisvesting wel op de radar staan. Alleen de ventilatie of isolatie is bij bijna tien procent een onderwerp.
Lees hier het volledige artikel over het onderzoek.
Bron: ESB en Maastricht University