Onderzoek naar effect uitbreiding ve op kansengelijkheid

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht starten in samenwerking met Sardes een nieuw onderzoek naar de ontwikkelingen in voorschoolse educatie. Onderzocht gaat worden of de maatregel dat doelgroeppeuters vanaf 2020 minstens 16 uur voorschoolse educatie horen te krijgen, de beoogde kansengelijkheid daadwerkelijk bevordert.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Pixabay

Voorschoolse educatie is een onderdeel van het onderwijskansenbeleid van de regering en heeft als doel om peuters met een risico op een taal- en onderwijsachterstand (doelgroeppeuters) beter voor te bereiden op de basisschool. Vanaf 2020 zijn gemeenten verplicht om minimaal zestien uur per week voorschoolse educatie aan te bieden aan kinderen in de leeftijd 2,5 tot 4 jaar met een taal- en onderwijsachterstand. Op dit moment voldoen nog niet alle gemeenten aan deze verplichting. Deze gemeenten zullen hun aanbod moeten verruimen.

Vergroting kansengelijkheid?

De onderzoekers aan de Universiteit Utrecht Thomas van Huizen, Paul Leseman, Ora Oudgenoeg-Paz, Janneke Plantenga gaan nu in samenwerking met onderzoeksbureau Sardes uitzoeken of de uitvoering van de maatregel de kansengelijkheid daadwerkelijk vergroot. Omdat de veranderingen in het beleid over een lange periode kunnen worden gevolgd en zich in werkelijkheid voordoen, kunnen de onderzoekers een zogenaamd ‘natuurlijk experiment’ doen. Ze doen metingen voor, tijdens en na het uitvoeren van de maatregel, onder verschillende groepen peuters.

Subsidie

Het onderzoek wordt gesubsidieerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijszoek (NRO). De aanbesteding van het onderzoek was aangekondigd in de brief van Minister Slob over de uitwerking van de maatregelen uit het Regeerakkoord voor de versterking van de voorschoolse educatie. Het onderzoek sluit aan bij de langer lopende projecten pre-COOL en ISOTIS, komt voort uit het onderzoeksfocusgebied Education for Learning Societies en sluit aan bij het strategische onderzoeksthema Institutions for Open Societies van de Universiteit Utrecht.

Lees ook: Gemeenten moeten vanaf 2020 960 uur voorschoolse educatie aanbieden aan doelgroeppeuters tussen de tweeënhalf en vier jaar oud. Ook komt er vanaf 2022 een urennorm voor de inzet van een pedagogisch beleidsmedewerker op de VVE-groep. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.