
Met deze notitie biedt de raad regering en parlement een overzicht van de relevante adviezen met betrekking tot onder meer het (vroegtijdig) bestrijden van achterstanden. In Een goede start voor het jonge kind (2015) pleit de raad dan ook voor een integraal vrijwillig aanbod van hoge kwaliteit voor jonge kinderen. ‘Volgens de raad zou dit aanbod op vrijwillige basis beschikbaar moeten zijn voor alle kinderen tussen de 2,5 en 4 jaar voor vijf dagdelen per week.’
Gelijke onderwijskansen
In de notitie stelt de raad onder meer: ‘Volgens de raad is het voor gelijke onderwijskansen van belang dat alle leerlingen ook werkelijk moeten kunnen laten zien wat hun talenten zijn. (…) Een goede basis – ‘gelijke startkansen’ – is essentieel om verschillen in vaardigheden tussen jonge kinderen met verschillende kenmerken en achtergronden te beperken en onderwijskansen te vergroten. De raad vindt het dan ook van belang dat er blijvend – en zo vroeg mogelijk – wordt geïnvesteerd in het voorkomen en verkleinen van achterstanden. (…) Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat goede voorschoolse voorzieningen op korte termijn leiden tot toegenomen cognitieve (leer)vaardigheden en een betere sociaalemotionele ontwikkeling.’
Voorschoolse voorzieningen
Over de uitvoering van deze voorschoolse voorzieningen schrijft de raad: ‘Het opleidingsniveau van het personeel in de voorschoolse voorziening moet verhoogd worden en de beroepsprofielen moeten worden aangepast. Binnen de opleidingen moet de aandacht voor kennis over het jonge kind vergroot worden. Daarnaast adviseert de raad om sturing en toezicht onder te brengen bij het ministerie van OCW om versnippering in inhoud, toezicht en financiering tegen te gaan. Op die manier wordt verdergaande fundamentele samenwerking op gelijkwaardige basis tussen de sectoren onderwijs en kinderopvang mogelijk, en ontstaat ruimte voor innovatieve ontwikkelingen.’
Vier andere thema’s
De raad gaat ook in op vier andere thema’s binnen het onderwijs: selectie en op- en doorstroomkansen, het behalen van een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt, eindtoetsing en burgerschapsonderwijs. De raad benadrukt in de notitie dat deze aandachtspunten niet op zichzelf staan, maar een pakket van aanbevelingen vormen die in onderling verband en samenhang moeten worden gezien.
Lees hier de volledige notitie van de Onderwijsraad >>
Investeren in de preventie van achterstanden bij kinderen is vooral op jonge leeftijd effectief. Dat schrijft het Ministerie van Financiën in het rapport ‘Onderwijsachterstandenbeleid: Een duwtje in de rug?’ dat vorige maand verscheen. Lees meer