De Onderwijsinspectie monitort in 2013 en 2015/2016 in het kader van haar toezichthoudende taak de kwaliteit van voor- en vroegschoolse educatie (vve) in de 37 grote gemeenten (G37).
De inspectie heeft de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie op afzonderlijke locaties steeds beoordeeld met een set indicatoren.
Deze indicatoren hebben betrekking op:
- de voorwaarden voor vve
- de ouders
- de kwaliteit van de educatie
- de ontwikkeling, zorg en begeleiding
- de kwaliteitszorg
- de doorgaande lijn tussen de voor- en vroegschool
- de resultaten van vve
Bij de kwaliteit van de educatie is gekeken naar het vve-programma, zoals dat wordt aangeboden, het pedagogisch klimaat en het educatief handelen.
Uitkomsten
De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van de uitvoering van voorschoolse educatie en de vroegschoolse educatie (groep 1 en 2) en op de wijze waarop de gemeenten de verplichtingen vanuit het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (goab), waaronder voorschoolse educatie, nakomen. De uitkomsten van de analyses van de inspectie, verwerkt in een openbaar rapport, kunnen leiden tot een onderzoek op gemeenteniveau of bijvoorbeeld een gesprek.
De rapporten van de Onderwijsinspectie zijn in te zien op de website van de Rijksoverheid.
Lees ook: Het aanbod van voorschoolse educatie voor peuters met een risico op onderwijsachterstand wordt vanaf 2020 uitgebreid van 10 naar minimaal 16 uur per week. Pm’ers worden daarbij ondersteund door pedagogisch beleidsmedewerkers (hbo). De Ministerraad heeft ingestemd met het voorstel hierover van minister Arie Slob. Lees meer