Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Nu online: nummer 1/2 van Kinderopvang

Avatar
Frida Noordzij
In het januari/februari-nummer van Kinderopvang: een informatief artikel over het stimuleren van sociale interacties bij kinderen. Als pm’er ben jij onmisbaar bij het begeleiden hiervan. Inge van Rijn geeft tips voor het bevorderen van deze onderlinge interacties. En ook: de sensomotorische ontwikkeling bij baby’s. Zij ontdekken de wereld met al hun zintuigen. Hoe kun je dit stimuleren?

Kinderen onder elkaar

De kinderopvang heeft iets in huis dat de meeste ouders niet hebben, namelijk: veel kinderen! Van jongs af aan zijn baby’s al geïnteresseerd in andere kinderen en maken ze spontaan contact met elkaar. Als pm’er ben jij onmisbaar bij het begeleiden van hun onderlinge interacties. Lees meer

Voel, hoor, zie!

Wil je baby’tjes helpen zich te ontwikkelen, dan kun je dit goed doen door hun zintuigen te stimuleren. Hoe meer zintuigelijke ervaringen kinderen van jongs af aan opdoen, hoe beter. Lees meer

Mijn locatie

De locatie van Willeke Ravenna (56) is bso Bouncer in Capelle aan den IJssel. Een kleinschalige bso met maximaal 22 kinderen. Willeke staat er samen met haar dochter Sharon (32) op de groep. Bouncer vangt ook kinderen op met een zorgvraag, denk aan ADHD of een PDD-NOS indicatie. Lees meer

Hebben peuters een wiskundeknobbel?

Als je een grote peuter vraagt: ‘Hoeveel jaar ben jij?’, zal hij vaak zijn vingers opsteken: 1, 2, 3 vingers… zoveel jaar! Zo jong doen ze al ervaring op met hoeveelheden en tellen. Die ervaring is direct gekoppeld aan hun lichaam, bewegingen en spel. Hoe kun je in alledaagse situaties aansluiten bij die spontane ‘wiskundeervaringen’ van peuters en kleuters? Lees meer

Goede feedback laat kinderen groeien

Feedback kan de ontwikkeling van kinderen stimuleren. Maar hoe geef je op een goede manier feedback? ‘Wees specifiek, concreet en realistisch.’ Lees meer

Bekijk alle artikelen in Kinderopvang nr. 1/2 >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.