Nieuwe schooltijden winnen terrein

Steeds meer basisscholen stappen af van het traditionele schooltijdenmodel. Bijna de helft van de scholen (44%) hanteert het komende schooljaar een nieuw schooltijdenmodel waarbij het continurooster en het vijf-gelijke-dagenmodel het populairst zijn. Dat meldt DUO Onderwijsonderzoek.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
nieuwe schooltijden winnen terrein
Foto: ANP

Bij het klassieke schooltijdenmodel beginnen kinderen tussen 8.30 en 8.45 uur en eindigt de schooldag tussen 14.30 en 15.30 uur. Lunchen gebeurt tussen de middag thuis of tijdens overblijf op school. Woensdagmiddag is vrij. In het komende schooljaar zal nog 56 procent van alle scholen gebruikmaken van deze traditionele onderwijstijden. In 2011-2012 was dat nog 77 procent.

Korte lesdagen

Het vijf-gelijke-dagenmodel met een korte lunchpauze wint aan populariteit. Daarbij krijgen kinderen een kortere lunchpauze en eten ze op school. Ze gaan tussen 14.00 en 14.30 uur naar huis. In het schooljaar 2011-2012 gebruikte 1 procent van de basisscholen dit model, het komende schooljaar is dat 9 procent.  Ook het ‘continurooster’ zal vaker worden gebruikt. Daarbij gebruiken scholen ook kortere lunchpauzes en gaan kinderen eerder naar huis (14.45 uur), maar blijft de woensdagmiddag vrij. In 2015-2016 gaat 23 procent van alle basisscholen dit model gebruiken. Dat was in 2011-2012 nog 6 procent.

Op bijna alle scholen die sinds 2011 flexibele onderwijstijden hebben ingevoerd, zijn leerlingen gemiddeld minder goed gaan presteren op taal en rekenen. Of de flexibele lestijden een negatieve invloed hebben op de onderwijskwaliteit is echter niet duidelijk. Dat meldt de Inspectie van het Onderwijs >>

Bioritmemodel

Leerkrachten zouden het liefst zien dat hun leerlingen het ‘bioritmemodel’ krijgen, met lestijden van 10.00 uur tot 12.00 uur en 14.30 tot 16.30 uur. De opvang is op school en kinderen kunnen dan sporten of ontspannen. 31 procent van de ondervraagden vindt dat het beste model, maar scholen lijken daar niet voor te willen kiezen. Dat blijkt uit een in april 2015 verricht onderzoek onder 405 leerkrachten werkzaam in het basisonderwijs.
Het (representatieve) onderzoek is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek, een onafhankelijk onderzoeksbureau >>

Een andere mogelijk nieuwe trend zijn de Verenigde dorpsscholen. Kleine bedreigde dorpsscholen die met opheffing bedreigd worden, kunnen overleven door zich aan te sluiten bij de Verenigde dorpsscholen met een gezamenlijk bestuur. Lees hier meer  >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.