De dag wordt georganiseerd voor belangstellenden; ouders, buurtbewoners, medewerkers en collega’s. De kern van de Montessoripedagogiek wordt meestal samengevat in de uitspraak: “Help mij het zelf te doen”. Uitgangspunt is dat een kind een natuurlijke, noodzakelijke drang tot zelfontplooiing heeft. Opvoeding en onderwijs moeten onderkennen wat de behoeften van een kind op een gegeven moment zijn en daarop inspelen door de juiste omgeving en materialen te bieden.
Gevoelige periode
Maria Montessori meende dat er al tijdens de eerste levensjaren een enorme energie en actiedrang in het kind aanwezig is. Kinderen zijn kortere of langere perioden ontvankelijk voor bepaalde leergebieden. Als het kind zich in zo’n “gevoelige periode” bevindt, is het in staat op dat moment een functie zeer intensief te ontwikkelen.
Montessori Kinderopvang
Montessori-locaties bestaan in de kinderopvang vaak als eenpitter. Montessori Kinderopvang is een voorbeeld van middelgrote organisatie en telt dertien locaties. Deze zijn onder andere in Arnhem, Bilthoven, Veenendaal en Venray. Op deze locaties speelt de keukentafel een grote rol. Hier worden ouders tijdens koffie momenten op de hoogte gehouden van de ontwikkeling van hun kind. Op 8 maart vertellen de begeleiders van de locaties geïnteresseerden aan deze tafel meer over wat Montessori kinderopvang is.
Onderwijs
Vergeleken met het onderwijs is het aantal Montessori-kinderopvanglocaties bescheiden. Er zijn ook redelijk veel Montessori-peuterspeelzalen. Toetinstituut Cito liet vorig jaar nog weten dat Montessorionderwijs hogere resultaten behaalt dan andere onderwijsvormen. Helemaal blij met dat nieuws waren ze niet bij de Nederlandse Montessori Vereniging omdat zij kanttekeningen plaatsen bij de citotoets.
Bekijk in dit filmpje wat Montessori is: