Monique Bolder – Begeleiding van leerlingen

We streven allemaal naar kwaliteit in de kinderopvang. Daarvoor hebben we goed opgeleide medewerkers nodig. Dit zou je kunnen vinden in HBO geschoolde medewerkers zoals ook gebeurt in Scandinavische landen. Daar valt zeker wat voor te zeggen. Ik denk alleen dat er ook wat voor MBO geschoolde medewerkers valt te zeggen. Het verschil zit hem vaak tussen de denkers (veelal HBO) en de doeners (veelal MBO). Ik geloof dat een goede mix het beste resultaat geeft.

Wat ik wel hard nodig vind in de opleiding van pedagogisch medewerkers is dat de opleiding en de begeleiding goed doordacht moet zijn. Wat betreft de opleiding is het van groot belang dat hier goed gekeken wordt naar de ontwikkelingen binnen de kinderopvang en daar het lesmateriaal op toe te spitsen. Een goed contact tussen de school en de kinderopvangorganisaties kan daar een grote bijdrage aan leveren.

‘Ik wil graag af van de ‘we doen het zo omdat we dat altijd al doen en het goed gaat’ cultuur’

Wij werken bijvoorbeeld met praktijkopleiders (niet te verwarren met stagebegeleiders) die een nauw contact onderhouden met de school die in onze regio de PW opleidingen verzorgt. Op deze manier kan het theoretisch lesmateriaal mee ontwikkelen. Daarnaast is de begeleiding op de werkvloer ook heel belangrijk. Dat zal niemand tegen spreken. Wat ik daar nu zo belangrijk in vind, is dat niet elke pm’er omdat het zo uitkomt een leerling onder zijn/haar hoede krijgt. Wil je dat je dagverblijf niet vastroest, dan is het belangrijk dat leerlingen door een pm’er begeleid wordt die open staat voor nieuwe ideeën, inzichten en ontwikkelingen. Op deze manier krijgt de leerling ook de kans om zich te ontplooien tot een zelfstandige pm’er die niet het vaste patroon overneemt die ‘er toch altijd al was’.

Ik wil graag af van de ‘we doen het zo omdat we dat altijd al doen en het goed gaat’ cultuur. Inmiddels heb ik ervaren dat veel pm’ers echt wel in zijn voor vernieuwing en daar is vooral vertrouwen voor nodig. Vertrouwen dat veranderingen goede dingen op kunnen leveren. Als een leerling dat al ervaart tijdens haar stage dankzij de open begeleiding die ze krijgt, zal dat vertrouwen al een onderdeel kunnen worden van hem/haar zelf.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.