MIK Kinderopvang deelt expertise in China

Een delegatie van MIK Kinderopvang heeft een werkbezoek gebracht aan China. Daar willen ze maar wat graag leren over de Nederlandse kinderopvang en vroegen MIK hun expertise te delen voor het bouwen van een nieuwe kinderopvanglocatie in de stad Chengdu. Regiomanager bij MIK, Brigitte Siezenis, was erbij.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Het ontvangst in Chengdu. Foto: MIK Kinderopvang

Begin 2018 werd MIK Kinderopvang, met 70 kinderopvanglocaties in acht gemeenten in Zuid-Limburg, benaderd door een tussenpersoon uit China. Hij brengt Nederlandse en Chinese bedrijven met elkaar in contact. De lokale overheid in de Chinese stad Chengdu gaat een nieuwe, grote kinderopvangvoorziening bouwen voor 120 tot 150 kinderen in een wijk waar straks zo’n 120.000 mensen gaan wonen. ‘De projectcoördinators lazen dat Nederlandse kinderen de gelukkigste ter wereld zijn. Om goede kinderopvang te realiseren, willen ze een voorbeeld nemen aan hoe wij in Nederland kinderopvang geregeld hebben.’

Expertise delen

Chengdu heeft een stedenband met Maastricht en zo kwamen de partners terecht bij MIK. Aan de kinderopvangorganisatie werd gevraagd of zij hun expertise willen delen. Brigitte: ‘Dat gaat zowel om pedagogiek als om het inrichten van de binnen- en buitenruimte: wat komt erbij kijken om een goed kinderdagverblijf neer te zetten?’

China

Brigitte ging samen met Julie Hennessy, locatiemanager bij MIK, en Margot Wouterse van Speelpleziermethodiek naar China, waar het drietal feestelijk werd ontvangen door onder andere kinderen met bossen bloemen met daarin Hollandse tulpen. In China gaan alle kinderen vanaf twee jaar oud vijf dagen per week naar de opvang. Daar ontbijten, lunchen en dineren ze, vertelt Brigitte. ‘We hebben kunnen zien hoe hun opvangsysteem in elkaar zit. Kinderen zitten daar al snel in een schools systeem, vanaf 2-jarige leeftijd. Er ligt op jonge kinderen al een hoge druk om te presteren.’

Methodiek

‘China wil ontwikkelen, voorop lopen. Ze beseffen nu ook dat kinderen zich moeten kunnen ontwikkelen tot volwassenen met een eigen mening. Ze zijn geïnteresseerd in de Speelpleziermethodiek, die wij bij MIK gebruiken. Hoewel we de vraag kregen waarom we onze expertise willen delen met een land dat zo anders denkt qua opvoeding bijvoorbeeld, besloten we toch te gaan. Wat we ook doen, het komt ten goede aan kinderen. Als wij daar een rol in kunnen spelen, zou dat mooi zijn. Ons doel was: we willen weten hoe de kinderopvang daar geregeld is en kijken op welke manier wij advies kunnen geven vanuit onze ervaringen.’

Prestatiedruk

Drie dagen lang bezocht het drietal publieke en private kinderopvangvoorzieningen (kindergarten). Ook sprak MIK tijdens het seminar Early Childhood Education dat gehouden werd. Brigitte zag hoe de kinderen al jong op een schoolse manier leren op een algemeen niveau, waar in Nederland kinderen ontwikkelen op het niveau dat bij hen past. ‘Taal is belangrijk in China. De kinderen beginnen vanaf twee/drie jaar oud met het leren van de 5.000 tekens die de Chinese taal rijk is. Niet alleen de “teachers” in de kindergarten, maar ook ouders leggen een enorme druk op het kind om te presteren.’

0- tot 2-jarigen

Opvang van 0- tot 2-jarigen is er vrijwel niet. ‘Op die leeftijd zorgen opa en oma nog voor het kind. Nu een deel van de bevolking wettelijk gezien twee kinderen mag in plaats van één, beginnen grootouders te weigeren. Dat zien ze niet meer zitten. Dus de vraag naar kinderopvang voor deze kinderen zal gaan toenemen. Daar zouden wij ook expertise kunnen leveren.’

Samenwerking

Er ligt nu een voorstel klaar met mogelijkheden voor verdere samenwerking met de Chinese partners. De vraag is wel: is het cultuurverschil overbrugbaar om de samenwerking succesvol te laten zijn? Eind 2020 moet de grote ‘kindergarten’ in China af zijn. ‘Binnenkort horen we of de Chinese partners akkoord gaan met ons voorstel. Wij vinden het belangrijk om in het najaar te starten met de basisbeginselen waarmee wij hier werken, onze peutermethodiek Speelplezier en de bijbehorende pedagogisch interactievaardigheden. Voor nu kijken we terug op een zeer geslaagde eerste kennismaking, waardoor we al veel mensen binnen onze eigen opvangorganisatie hebben kunnen inspireren.’

Foto’s van het bezoek:

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.