Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Meisje (5) onzeker over knutselwerkjes’

Als er weer eens een leuk voorbeeld uit het knutselboek nagemaakt wordt op de bso, merkt pm'er Anoek dat een 5-jarig meisje constant bevestiging nodig heeft. 'Doe ik het wel goed?' Anoek merkt dat dit haar irriteert.
Pedagogische-vraag.jpg
'Voorbeelden worden gemaakt door volwassenen

Vraag van pm’er Anoek: ‘Bij ons in de kleutergroep wordt veel geknutseld. We gebruiken hierbij een leuk boek met allerlei voorbeelden. Een meisje van bijna 5 knutselt dapper mee, maar vraagt steeds na iedere plakker of pennenstreek of ze het goed doet. Het begint mij een beetje te irriteren en ik krijg de neiging er niet meer bij te gaan zitten en wat anders te gaan doen!’

Antwoord Annemiek Waage

‘Probeer voor jezelf op een aantal vragen antwoord te krijgen. Heeft het meisje weinig aansluiting bij de andere kinderen, lijkt ze faalangstig, voelt zij zich onvoldoende veilig bij jullie? Als je op één van de vragen ja antwoordt dan moet je daar iets mee. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of het werken met knutselvoorbeelden wel zo’n goed idee is. Dat kan de reactie oproepen om te moeten voldoen aan het voorbeeld. En dat kan nooit. Voorbeelden worden namelijk gemaakt door volwassenen, daar kan een vijfjarige nooit aan voldoen. En dat hoeft ook niet. Laat kinderen vooral zelf ontdekken wat er met het materiaal allemaal kan. Dus, weg met dat voorbeeld.

Een ander punt dat ik veel zie in de kinderopvang is dat pedagogisch medewerkers er ‘gezellig’ bij gaan zitten (soms gaan ze zelfs tegenover de kinderen zitten). Dat kan enorm het idee oproepen dat er op je vingers gekeken wordt. Hoe zou jij het vinden als er iemand bij jou aan tafel komt zitten terwijl jij zit te tekenen? Er bij gaan zitten is uiteraard hartstikke goed, maar knutsel vooral mee. Vraag niet of zij naar jouw knutsel willen kijken, maar voeg wat extra’s toe aan je eigen knutsel, dan kan je gelijk de mogelijkheden wat uitbreiden en al knutselend ga je het gesprek aan met kinderen. Je zal zien: er wordt minder gevraagd en meer gedaan, maar dan vanuit de kinderen zelf!

Maar, eerst antwoorden zoeken op de bovenstaande vragen, eerst weten wat de behoefte achter bepaald gedrag is van kinderen. En dan nog iets: onderzoek vooral ook wat de reden van jouw irritatie is!

Annemiek Waage

www.professioneelopvoeden.nl

Pedagogische vragen

  • ‘Moeten wij peuters corrigeren in de kring?’ Lees meer
  • ‘Sacha (7) wil nog op schoot. Kan dat wel?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek Waage en/of Marieke Grijpink? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.