Home 2022

Laatste artikelen

ruim-1-miljoen-kinderen-gaan-naar-de-kinderopvang

Kinderen voorbereiden op de toekomst

Te vaak worden kinderen in de kinderopvang nog opgezadeld met voorbereide werkjes of opdrachten waar ze weinig initiatief in kwijt kunnen. Dit is tegenstrijdig aan de 21ste-eeuwse vaardigheden waar steeds meer belang aan wordt gehecht. In haar scriptie laat Tamara Tiggelovend zien hoe procesgericht werken aansluit op de vaardigheden die kinderen ook op school nodig hebben. Ze won er de Scriptie-prijs Kinderopvang mee.

Covermodel Vijf vrije vragen aan: Melisse Gasper

Partou heeft tien locaties in Den Haag en vier in Rijswijk. Melisse Gasper begon twintig jaar geleden als stagiair, was waarnemend locatiemanager op verschillende vestigingen en is nu locatiemanager van Partou Louis Bouwmeesterstraat in Rijswijk. 'Doorstromers moet je koesteren.'
Ontwikkeling van kinderen

Ervaringsgericht werken in de bso

De afgelopen jaren is de kwaliteit van de kinderopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar sterk verbeterd. De kwaliteit van de bso is daarin achtergebleven. Activiteiten die gedaan worden, zijn weinig uitdagend en velen zien het alleen als opvang. Bij Pebblz zijn ze ervan overtuigd dat de bso meer kan zijn dan dat. Daarom hebben ze de methode BSO in Bloei ontwikkeld.

‘Het belang van de eerste 1001 dagen’

De eerste 1001 dagen van een kind - de periode van conceptie tot en met het tweede levensjaar - zijn cruciaal voor de ontwikkeling in de rest van het leven. Zowel op lichamelijk, sociaal als emotioneel gebied. Er is veel kennis over dit onderwerp en dat is nu gebundeld op de onlinekennisbank 1001kritiekedagen.nl, bedoeld voor alle professionals die werken met het jonge kind en/of de ouders. Alleen moet er voor pedagogisch medewerkers nog een vertaalslag gemaakt worden.

Een andere vorm van medezeggenschap

Bij Wij zijn JONG werd twee jaar geleden besloten om de medezeggenschap helemaal anders aan te pakken. De ondernemingsraden werden vervangen door een Focusteam dat regie en focus houdt op medezeggenschap. 'Er ontstaat een heel ander samenspel.'

Column Uit de ivoren toren Halveer de kinderarmoede

Ruben Fukkink is bijzonder hoogleraar kinderopvang aan de Universiteit van Amsterdam en lid van het Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek. Hij bespreekt in ieder nummer recent onderzoek voor en over de kinderopvang.

Column Evalien Rengers De leukste baan

Regelmatig hoor ik 'mijn' manager Pedagogiek roepen dat zij de allerleukste baan heeft.

Meer aandacht voor kinderen met ontwikkelingsvoorsprong

Er zijn VVE-groepen, subsidieregelingen en veel mogelijkheden om kinderen met een ontwikkelingsachterstand te helpen. Aan een ontwikkelingsvoorsprong daarentegen wordt weinig aandacht besteed, merkte Jolanda Brouwer in de praktijk. Daarom onderzocht ze tijdens haar afstudeeronderzoek voor de studie hbo Pedagogiek hoe pedagogisch professionals en ouders ondersteund kunnen worden in de begeleiding van peuters met een ontwikkelingsvoorsprong in de kinderopvang.

Traag van begrip

Sommige kinderen zijn van nature snel. Ze rennen, praten, tekenen en doen allerlei dingen met een snelheid die bij hun leeftijd past. Andere kinderen doen dat niet. Of beter gezegd: ze kunnen dat niet. Deze kinderen hebben mogelijk een langzamere verwerkingssnelheid. Wat betekent dat voor hun ontwikkeling en hoe kun jij deze kinderen helpen? We vroegen het orthopedagoog en gz-psycholoog Elly de Geus.

Column – Mijn Code Rood

Het is 15.00 uur, de kinderen komen binnen. Hun binnenkomst geeft altijd een vrij duidelijk beeld van de stemming in de groep en ook van wie er niet zo'n fijne dag hebben. Na vele 'haai's, hoi's' en de nodige knuffels passeert de zevenjarige Thijs me. Hij ziet bleek, mompelt z'n begroeting en zoekt geen oogcontact. Ik krijg er meteen een vervelend gevoel bij, dit is niet zomaar een schooldingetje…
Nieuwsbrief Abonneren