Home 2021

Laatste artikelen

Wat kan een pedagogisch coach in de VE bereiken?

Vanaf 1 januari 2022 is een inzet van een pedagogisch coach voor 10 uur per jaar per doelgroepkind in de VE verplicht. Waar moet je aan denken als je hiermee aan de slag gaat? Aan welke eisen moeten de pedagogisch beleidsmedewerkers voldoen? Hoe kunnen zij een bijdrage leveren aan de kwaliteit van de VE? Heleen Versteegen van bureau Sardes en Jessie Vogelsangs van Helder & van Pas geven uitleg.

Biodiversiteit… ook bij kinderen?

In de eerste helft van het jaar is de variatie in de bermen en langs de slootkant overweldigend. Elk jaar ontrolt zich een feestelijk kleurenpalet aan madeliefjes, paarden- en boterbloemen, klaprozen als rode druppels en met de blauwe waas van de ereprijs. Het fluitenkruid langs de slootkant lijkt wel Brussels kant en het felle geel van het koolzaad kleurt mee met de lichtinval van de zon. Een soortenrijkdom waar wij zuinig op moeten zijn.

‘Samen verantwoordelijk voor de opvoeding’

Geen energie verspillen aan de frustrerende beren op de weg, maar met elkaar aan de slag op basis van de gemeenschappelijke visie. Zo timmert het Haagse daltonkindcentrum Helen Parkhurst aan de weg. 'Begin bij de inhoud als je een kindcentrum wil starten.

‘Onderwijs en bso, zoek elkaar op!’

Het beperken en waar mogelijk ongedaan maken van de coronaschade in het onderwijs. Dat is het doel van een onlangs opgericht 'OMT voor het onderwijs'. Hoogleraar pedagogiek Paul Leseman maakt deel uit van het OMT. Volgens hem kunnen bso en primair onderwijs hierbij heel goed samenwerken.
Financiën en bedrijfsvoering
ervaringsgericht-werken-eigenlijk-heel-eenvoudig

50 procent meer overnames

Het aantal overnames binnen de kinderopvang is met 50 procent toegenomen in de afgelopen tien jaar, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Deze explosieve groei van het aantal overnames heeft onder meer te maken met de toenemende regeldruk. Arno Dielesen van adviesbureau Match Plan schetst de achtergronden.

Rapporten IvO vergeleken

De Inspectie van het Onderwijs (IvO) houdt in opdracht van de minister van SZW toezicht op de manier waarop de gemeenten hun wettelijke taken van toezicht op en handhaving van kinderopvangorganisaties uitvoeren. Jaarlijks beschrijft de IvO haar bevindingen in het Landelijk Rapport gemeentelijk toezicht kinderopvang. Ans Keij, bestuurder van MIKZ Kinderopvang, vergelijkt de rapporten van 2018 en 2019 (die in december 2020 is gepubliceerd).

‘Rol pm’er is essentieel’

De kinderopvang besteedt te weinig aandacht aan taalachterstanden bij jonge kinderen. Dat is een van de conclusies van een onderzoek in Almere. Onderzoeker Hanno van Keulen legt uit hoe dat zit. 'Pm'ers spelen een heel belangrijke rol bij de taalontwikkeling.'

Kinderen uit beeld?

In 2006 publiceerden Gilliam en Shahar alarmerende Amerikaanse cijfers over kinderen die (tijdelijk) werden verwijderd van de kinderopvang in Massachusetts. De natie werd opgeschrikt door de hoge cijfers: 2,7% van de kinderen werd weggestuurd, dertien keer zoveel dan op de Amerikaanse basisschool. Later onderzoek bevestigde dit beeld voor andere staten. Longitudinale studies lieten ondertussen zien dat verwijdering van de voorschool een stevige voorspeller is van een moeizame schoolloopbaan. Soms zelfs zo moeizaam dat deze in de gevangenis eindigt. De richtlijnen werden rond 2010 in allerlei staten aangescherpt. Verwijdering van een kind was niet langer toegestaan. Tenzij er heel zwaarwegende redenen zijn.

Column – Gratis kinderopvang

'Gratis kinderopvang bestaat niet', riepen veel kinderopvang-ondernemers om mij heen. En niet alleen directeur-eigenaren, maar ook directeuren van stichtingen - groot en klein. De meningen zijn nogal verdeeld op dit moment binnen de branche, en dat blijft voer voor media en vooral voor de politiek. Zoiets als 'waar twee honden vechten om een been…'. Ik heb al eerder geschreven dat ik bijna 39 jaar binnen deze organisatie werk. Ik ben van 'het sprookje in de kinderopvang', waarbij ouders haast niets hoefden te betalen voor kinderopvang. Er waren zelfs tijden waarin je beter je kind naar de opvang kon brengen dan thuis houden.

Kriebelbeestjes!

Til een stoeptegel op en zie wat er tevoorschijn komt. Een legertje mieren, een paar pissebedden, wie weet een torretje of een duizendpoot. De een gruwelt ervan, de ander pakt ze op om ze eens goed te bestuderen. 'Het is goed om kinderen van kleins af aan mee te geven hoe de natuur werkt', zegt natuurpedagoog Jael Nouhet.
Nieuwsbrief Abonneren