De VVE-programma’s hoeven echt het raam niet uit’

Pedagogen discussiëren er al jaren over. Moet je jonge kinderen nu volop stimuleren met een strak (VVE-)programma of hen juist zoveel mogelijk vrij laten in hun spel? Onderwijskundige Hannie Roefs, verbonden aan WerkendLeren, komt met het nieuwe opleidingsinstrument Zelfbewust en vaardig voor pedagogisch professionals: een synergie tussen planmatig en kindvolgend werken. Een nieuwe werkhouding die past bij de ontwikkeling van integrale kindcentra.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Bedenker Hannie Roefs is nuchter over haar instrument. ‘Eigenlijk is het niets nieuws; ik zoek geen hype. Er is een kwaliteitsslag aan de gang waar dit instrument goed bij aansluit, zeker met het oog op de opkomst van het IKC waarin pedagogisch medewerkers en leerkrachten nauw gaan samenwerken. Zij moeten daarbij één visie ontwikkelen, één taal spreken.’

Roefs heeft ervaring als leerkracht, maar ook als opleider van beroepskrachten in het basisonderwijs en de kinderopvang. Ze is bovendien voorzitter van het landelijk netwerk Jonge Kind. Wat is er volgens haar mis? ‘Er is een duidelijk spanningsveld in dit vakgebied. De een

0
95

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.